De logistieke uitdagingen van F1 teams

door Tim Koenders
F1-logistiek

Het team van Mercedes heeft een filmpje op YouTube geplaatst waarin vertelt wordt hoe de logistiek er in de Formule 1 momenteel uitziet. Er wordt niet alleen gekeken naar de uitdagingen voor de komende Grands Prix maar ook naar de uitdagingen die er al geweest zijn. Alle werknemers moesten zo snel en veilig mogelijk terugkeren vanuit Australië, dat ging nog niet zo makkelijk.

De teams hebben zeker in deze tijd een logistieke uitdaging om de auto’s te laten rijden. Alle werknemers en onderdelen moeten op tijd zijn. Mercedes heeft een inkijkje gegeven hoe dat bij het team wordt gedaan.

Allereerst is Mercedes erg blij dat de eerste races in Europa worden verreden. In 2018 kregen de teams te maken met triple headers, wat inhoud dat er 3 weken lang elk weekend gereden wordt. Dit jaar is dit weer het geval maar volgens het team is het logistiek gezien anders. Omdat er 2 keer op 1 circuit gereden wordt is het logistiek gezien een back-to-back. Alle spullen kunnen de hele week in Oostenrijk blijven. Na de tweede race hoeft het pas naar een andere locatie te worden gebracht. Voor Mercedes zal er in dat opzicht niet heel veel veranderen.

Momenteel is Mercedes heel erg druk met het in de gaten houden van de regels per land. Ieder land heeft andere regels waar het team rekening mee moet houden. Normaal heeft het team een aantal maanden om een planning te maken, dit is nu slechts een aantal weken. Het opbouwen van de garages verandert eigenlijk ook niet. Terwijl het team rijdt in Oostenrijk is er een groep mensen al aan het opbouwen in Hongarije. Zodra het team naar Hongarije afreist staat alles al klaar. Het team dat de garages opbouwt loopt dus eigenlijk altijd één Grand Prix voor.

De grootste uitdaging voor het team was het terughalen van het personeel vanuit Australië. Er moesten ongeveer 90 mensen veilig en snel terug gebracht worden. Maar dat was niet het enige, omdat de Grand Prix van Bahrein nog door ging waren er ook al mensen onderweg naar Bahrein. Ook die mensen moesten weer zo snel en veilig mogelijk terugkeren.

De zeevracht die het team meeneemt naar Grands Prix vertrekt al maanden voordat de teams er gaan rijden. De vracht van Australië zou direct doorgaan naar Canada. Achteraf is het doorgegaan naar Baku maar omdat die race ook is afgelast zijn die spullen nu onderweg terug naar de fabriek. Van de zeevracht zijn er al 4 pakketten terug in Groot-Brittannië en de laatste wordt terug verwacht in de eerste week van juli.

Het team is blij dat ze alle apparatuur nog hebben kunnen testen op Silverstone. Tijdens de test hebben ze de apparatuur van Australië gebruikt om te kijken of alles nog werkt. De volledige video is hieronder te zien.

door Tim Koenders

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden