Vaderdagspecial: Keke en Nico Rosberg

Keke en Nico Rosberg (c) Instagram Nico Rosberg

Een vader en zoon die qua reputatie niet verder uit elkaar hadden kunnen liggen. Waar de één gezien werd als een ware snelheidsduivel en sensationele meester werd de ander soms saai en karakterloos genoemd. Uiteindelijk wisten zowel vader als zoon slechts één keer de wereldtitel te veroveren. Deze aflevering van de Vaderdagspecial gaat over vader en zoon: Keke en Nico Rosberg.

De Fin Keijo Rosberg begon met karten toen hij nog een peuter was. Zijn ouders hadden gewone banen, maar namen in hun vrije tijd met regelmaat deel aan rallies. Ook Keke, zoals de Fin zichzelf later noemde om zijn naam makkelijker te maken voor de media, genoot van de opwinding van het racen. Door zijn tienerjaren heen was hij een ervaren kartracer geworden. Het was eigenlijk de bedoeling dat Keke tandarts of computerprogrammeur zou worden, maar zijn passie voor racen werd steeds groter. Tot vijf keer toe werd hij Fins kartkampioen en in 1973 werd hij zelfs Scandinavisch en Europees kampioen.

Williams

Zijn racecarrière ontwikkelde zich steeds verder en bracht de Fin steeds verder van huis. Van de Formula Vee en de Super Vee tot uiteindelijk het Europese Formule 2-kampioenschap, de Noord-Amerikaanse Formula Atlantic-serie en de Formula Pacific-serie. In 1978 debuteerde Keke in de Formule 1 voor het team van Williams. Toen een andere coureur onverwacht aankondigde met pensioen te gaan, moest Frank Williams snel opzoek naar een nieuwe coureur om dat stoeltje te vullen. Keke greep de kans met beide handen aan en bewees zowel consistent als snel te zijn in de Williamsbolide. In 1982 verzamelde de Fin genoeg punten om wereldkampioen te worden.

Drivermanager

In 1986, toen hij voor McLaren reed, besloot Keke zich terug te trekken uit de Formule 1. In de jaren daarna bleef hij racen met sportwagens en toerwagens. Ook runde de Fin zijn eigen teams in verschillende categorieën en werd hij een succesvolle drivermanager in de carrière van onder andere collega-Fin Mika Häkkinen.

Ook voor de jonge Nico Rosberg was de beslissing om te gaan racen al snel genomen. Toen hij slechts zes jaar oud was, besloot hij dat hij in zijn vaders voetsporen wilde treden door Formule 1-kampioen te worden. Op zijn tiende begon Nico met kampioenschapskarten. De jonge Rosberg werd steeds competitiever en vastberadener mede door het vroege succes in de karts. Doordat Nico zo vastberaden was om het te maken in de racewereld besloot zijn vader Keke uiteindelijk om hem te helpen door zijn manager te worden.

Stroomversnelling

In een mum van tijd bereikte Nico de top van de kartwereld waar een toen nog jonge Lewis Hamilton een van zijn belangrijkste tegenstanders werd. In 2002 kwam die rivaliteit op een lager pitje te staan toen Rosberg de overstap maakte naar eenzitters en Hamilton in karts bleef rijden. Nico won als 17-jarige de Formula BMW ADAC-serie en verdiende daarmee een Formule 1-testrit bij het team van Williams. Het team waarmee zijn vader het kampioenschap binnen had weten te slepen. In de jaren daarna kwam Rosberg onder andere uit in de F3 Euroseries, waar hij in twee seizoenen vier overwinningen behaalde. Ook in de GP2 was Nico succesvol. Met vijf overwinningen werd hij de eerste GP2-kampioen. Daarnaast was hij testrijder bij Williams.

In 2006 maakte Nico zijn Formule 1-debuut voor het team van Williams. In de drie jaar dat hij voor de Britse renstal reed, was zijn eerste jaar het beste. In 2010 maakte Rosberg de overstap naar het team van Mercedes, waar hij tot het eind van zijn racecarrière reed. De eerste drie seizoenen bij Mercedes reed Rosberg naast Michael Schumacher, een teamgenoot waar hij veel van leerde. In 2012 scoorde Rosberg zijn eerste racewinst door vanaf pole te winnen in China.

Mercedes

Keke, die de eerste jaren van de carrière van zijn zoon nog leidde, deed op een gegeven moment expres een stap terug. Hij wilde dat zijn zoon voor zichzelf zou zorgen. Toch bleef de Fin zijn zoon wel advies geven door middel van korte sms’jes als: ‘Pedal to the metal!’

 

In 2016, Rosbergs laatste jaar bij het team van Mercedes, begon Nico met hernieuwde vastberadenheid en veerkracht aan het seizoen. Het seizoen, dat 21 races telde, begon hij met vier opeenvolgende overwinningen. De races die daarop volgden, werden afwisselend door Rosberg en Hamilton gewonnen. Bij de laatste race van het seizoen, in Abu Dhabi, had Rosberg een voorsprong van slechts vijf punten op de nummer twee, Hamilton.

Die race was zenuwslopend voor de Duits-Finse coureur. Zeker toen in de laatste ronden van de race zijn teamgenoot Hamilton besloot expres vaart te minderen om Rosberg naar achter te werken in de hoop dat hij tussen de coureurs daarachter terecht kwam. “De gevoelens die ik had tijdens de laatste ronden waren echt gek. Het was niet prettig en de druk op mijn schouders was immens. Verschrikkelijk! Eén fout zou het einde betekenen. De eerste emotie die ik voelde toen ik over de finish kwam was opluchting. Ik was mijn ogen uit mijn kop aan het janken”, vertelde Rosberg na afloop.

Pensionering

Vijf dagen na het behalen van de kampioenstitel maakte Nico bekend met onmiddellijke ingang met pensioen te gaan. In zijn afscheidsrede sprak hij over het harde werk, de pijn en de opoffering die nodig waren om zijn kinderdroom te vervullen. Verder bedankte hij zijn ouders en vrouw Vivian. Vanaf dat moment zou hij zijn gezin op de eerste plaats zetten.

Door Formule 1-kampioen te worden, werden de Rosbergs, na de Hills, het tweede vader-zoon koppel waarbij beide Formule 1-kampioen zijn. Hoe Keke het verder in de Formule 1 heeft gedaan in vergelijking met zijn zoon Nico, zie je in het onderstaande overzicht.

Keke Rosberg Nico Rosberg
Jaartallen actief 1978 – 1986 2006 – 2016
GP starts 114 206
Punten 159,5 1594,5
Overwinningen 5 23
Poles 5 30
Wereldtitels 1 1

 

Het wereldkampioenschap van Nico werd door vader en zoon samen in tranen gevierd. “We zijn emotioneel, omdat dit voor ons een familiesport is. Nico weet wat dit voor mij en hem betekent”, zei Keke Rosberg na afloop. Meer over hoe Keke en Nico het kampioenschap van Nico beleefden, zie je in de onderstaande video. Ook vind je hieronder een video van Nico en Keke die samen in hun kampioenschapsauto’s een rondje over het circuit van Monaco rijden.