James Allison: DAS-systeem werkend maken was erg complex

(c) Mercedes AMG Petronas

Mercedes heeft op YouTube een video geplaatst waarin technisch directeur James Allison vragen van fans beantwoordt. In de video gaat Allison onder andere uitgebreid in op het DAS-systeem.

Het Das-systeem van Mercedes was een van de grote gespreksonderwerpen tijdens de wintertest. DAS, een afkorting van Dual Axis Steering, maakt het mogelijk om de stand van de voorwielen tijdens het rijden aan te passen. De Mercedes-coureurs passen de stand van de voorwielen aan door het stuur naar voren te duwen of naar achteren te trekken. Een fan vroeg zich af hoe complex het was om het DAS-systeem te verwerken in de auto. Dit was volgens Allison een erg ingewikkeld proces.

“We wilden het (DAS-systeem) eigenlijk al in 2019 introduceren”, vertelt de Brit. “We hebben onze ideeën aan de FIA laten zien, en hebben uitgelegd waarom wij dachten dat het legaal was. Met tegenzin besloten zij dat Dual Axis Steering daadwerkelijk legaal was.” Volgens Allison was de FIA niet tevreden over het systeem dat Mercedes had verzonnen. “Ze waren niet tevreden over de manier waarop we het hadden gedaan, omdat we de tweede as (de aanpassing van de stand van de voorwielen) bestuurden via een hendel aan het stuur en niet door de beweging van het hele stuur.”

De FIA gaf Mercedes daarom de opdracht om terug te gaan naar de tekentafel. De stand van de voorwielen mocht wel worden aangepast door een systeem als DAS, maar dit moest worden gedaan door het hele stuur te bewegen. Een hendel aan het stuur werd door de FIA niet toegestaan. Allison denkt dat de FIA had gehoopt dat Mercedes het idee hierdoor zou loslaten. “Ik denk dat toen ze dit zeiden, ze hoopten dat het te moeilijk zou zijn, wij het daarom zouden loslaten, en hen geen problemen meer zouden bezorgen”, legt Allison uit.

De technische afdeling van Mercedes werd hierdoor alleen maar meer uitgedaagd. “We hebben een erg inventieve hoofdontwerper, John Owen, en hij keek naar de uitdaging. Hij kan erg goed aanvoelen of iets haalbaar is of niet. (…) John nam de uitdaging aan, dacht dat hij het voor elkaar kon krijgen, legde het voor aan onze zeer getalenteerde groep mechanische ontwerpers, en samen bedachten ze twee of drie manieren waarop het eventueel zou kunnen. Uiteindelijk kozen we de meest waarschijnlijke optie van de drie en ongeveer een jaar later verscheen het DAS-systeem dat je aan het begin van dit seizoen zag”, besluit Allison.

In het onderstaande filmpje is het verhaal van Allison over het DAS-systeem en andere onderwerpen terug te zien.