World Motor Sport Council keurt reglementswijzigingen goed

(c) FIA

De World Motor Sport Council (WMSC) heeft door middel van ‘e-vote’ ingestemd met wijzigingen in het sport, technisch en financieel reglement. Onder andere een verlaging van de ‘costcap’ voor de Formule 1-teams is nu goedgekeurd.

Eerder was al besloten dat de technische reglementswijziging van 2021 wordt uitgesteld tot 2022. De Formule 1-teams hadden al ingestemd met de ‘costcap’, een maximumbudget van 175 miljoen dollar per jaar. Dit wordt, nu de WMSC goedkeuring heeft verleend, verlaagd naar 145 miljoen dollar voor 2021, 140 miljoen dollar voor 2022, en 135 miljoen dollar voor 2023 tot en met 2025. Volgens Zak Brown, CEO van McLaren, is dit een overwinning voor Formule 1. “Een uniforme ‘costcap’, samen met een meer gelijke verdeling van de opbrengsten onder de teams, zal zorgen voor meer competitie en meer mensen die live en op TV willen kijken,” legt de Amerikaan uit.

Volgens Brown en McLaren teambaas Andreas Seidl zorgt het besluit er bovendien voor dat de teams op de lange termijn financieel gezond blijven. Het betekent voor McLaren dat 1200 banen moeten worden geschrapt. “Het aanpassen van de manier waarop wij werken en de aanpassing van de omvang van het team aan de nieuwe ‘(cost)cap’ zal de komende maanden een enorme en pijnlijke taak zijn, (…) en zal helaas betekenen dat we teamleden gaan verliezen,” vertelt Seidl in een teamstatement. Het doel is volgens Seidl om een zo goed mogelijke teamomvang te realiseren en het meest efficiënte team te worden. Jean Todt, President van de FIA, noemt de regelwijzigingen op Twitter een grote stap voorwaarts voor de duurzaamheid van de sport.

Naast de verdere verlaging van de budgetlimiet zorgt de goedkeuring van de WMSC ook voor een grote verandering op het gebied van aerodynamische ontwikkeling. Onder het nieuwe reglement zullen de teams die lager eindigen in het constructeurs kampioenschap de mogelijkheid hebben om in het volgende seizoen meer gebruik te maken van de windtunnel. Teams die hoger eindigen zullen het volgende seizoen minder gebruik mogen maken van de windtunnel. De slechter presterende teams hebben dus de mogelijkheid om meer te testen en kunnen in theorie meer ontwikkelen dan de beter presterende teams. Dit systeem wordt in 2021 ingevoerd. Daarnaast mogen tussen 2020 en 2021 een aantal onderdelen van de auto niet worden aangepast. Onder andere het chassis en de versnellingsbak moeten ongewijzigd blijven. Bovendien moet een deel van de vloer worden aangepast om tussen 2020 en 2021 de toename van downforce te beperken.

Het overkoepelende doel van de reglementswijzigingen is dat alle teams, zowel groot als klein, op competitief gebied dichter bij elkaar komen. Op de website van de FIA staat een uitgebreide samenvatting van de wijzigingen.