Liberty Media ziet in crisistijd nog steeds potentie in F1

Volle (oranje) tribunes tijdens de GP van Oostenrijk in 2018 (c) Red Bull Content Pool

Liberty Media ziet nog steeds potentie in de Formule 1 en is er dan ook van overtuigd dat dergelijke live-evenementen ook in een post-coronavirustijdperk gehouden kunnen worden, al moet dat misschien op een andere manier.

In een aandeelhoudersvergadering gaf Liberty Media CEO Greg Maffei toe dat ze ‘het grote onbekende’ ingaan als het aankomt op de toekomst van live-evenementen. “Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn in de verwachting van wat er gaat veranderen, dat we evenementen kunnen opzetten in een post-covid-wereld.”

Toch ziet Maffei wel mogelijkheden, maar dat is afhankelijk van de medische gezondheidszorg. “Wanneer het door veranderende therapie of de komst van een vaccin, of simpelweg veranderende procedurs is, er zal een manier zijn om live-evenementen te organiseren.”

Onlangs maakte Liberty bekend dat de Formule 1 een financieel vangnet van 1,4 miljard dollar heeft om de huidige crisis door te komen. Maffei zegt daar nu over dat ze dat gedaan hebben om dat ze potentie zien in de F1. “Eén van de redenen dat we de F1-balans versterkt hebben is vanwege het potentieel en dat we misschien teams moeten ondersteunen.”

Liberty Media-voorzitter John Malone wees er tevens op dat de F1 niet alleen afhankelijk is van het publiek dat naar de races komt voor hun inkomsten. Volgens hem legt de coronacrisis daarom ook geen structurele problemen bloot in de organisatie van live-evenementen.

“Een substantieel deel van de inkomsten heeft weinig te maken met bezoekersaantallen, maar meer met televisie en vooral digitale distributie. Maar ik denk dat het concept van een live-evenementen nog steeds goed is. Ik geloof dat er een oplossing vanuit de gezondheidszorg zal zijn waardoor deze evenementen terugkeren.”