Vandaag stemt Formule 1 over budgetplafond

(c) Red Bull Content Pool

De Formule 1 zal later vandaag stemmen over het budgetplfond en andere kosten besparende maatregelen. Al weken is er een hevige discussie over het al dan niet verder verlagen van het budgetplafond en het drukken van de ontwikkelingskosten.

Het budgetplafond is wellicht het heetste hangijzer. Voor de coronacrisis was men al overeengekomen deze te verlagen van 175 miljoen dollar naar 150 miljoen. Voor sommige teams was dit niet laag genoeg en werd er aangestuurd op een verlaging in de richting van zelfs 100 miljoen dollar. Vooral McLaren was hier een voorstander van. Daartegenover stond Ferrari, dat niet lager wilde gaan dan 145 miljoen dollar.

Ross Brawn heeft eerder deze maand laten weten dat een plafond van 145 miljoen dollar het meest waarschijnlijk is. Dat zou dan vanaf 2021 ingaan, met de intentie om het verder te verlagen in de daaropvolgende jaren.

Ontwikkelingskosten beperken

Naast het budgetplafond zal er ook gestemd worden over het verder verlagen van de ontwikkelingskosten. Ook daarover hebben verschillende betrokkenen duidelijk hun mening laten horen. Zo was Christian Horner, teambaas van Red Bull, voorstander van klantenauto’s voor kleinere teams.

Een ander plan dat geopperd werd is het gebruiken van een handicap-systeem voor het ontwikkelen van nieuwe aerodynamica. In dat voorstel mag een goed presterend team minder vaak onder andere de windtunnel gebruiken dan een slecht presterend team.

Een derde belangrijk voorstel dat veel genoemd, is het gebruik van open source-onderdelen. Op die manier zouden ontwerpen van standaard-onderdelen door alle teams gebruikt kunnen ontwerpen. Denk dan aan het ontwerp van pedalen en stuurkolommen.

Alle maatregelen moeten leiden tot nivellering van de niveauverschillen in de Formule 1. Nu is het idee dat te weinig team mee kunnen strijden om de ereplaatsen en de financiële middelen van teams als Mercedes, Red Bull en Ferrari te groot zijn zo groot zijn, dat het gat niet te overbruggen is.

Meerderheid van stemmen versus unanimiteit

De FIA heeft niet per se de unanimiteit nodig van alle F1-teams, zoals normaal gesproken voor dit soort regelementswijziging wel noodzakelijk is. Een meerderheid van stemmen kan nu echter voldoende zijn om de nieuwe regelgeving aan te nemen. De FIA kan ‘meerderheid van stemmen’ alleen gebruiken als de FIA vindt dat de voorgestelde regelverandering in het belang is van het voorbestaan van de sport.