Tilke: Tijd is daar voor minder uitloopstroken

MaxCOTA

Hermann Tilke denkt dat de tijd daar is voor minder uitloopstroken. Al wordt hij wel eens moe van de kritiek op zijn ontwerpen. Circuits die hij ontworpen heeft, moeten vaak voldoen aan de veiligheidseisen voor auto- en motorsport. Uitloopstroken zijn dan onvermijdelijk.

In gesprek met Formule 1 vertelt Tilke dat het hem soms steekt dat F1-coureurs en -volgers klagen over de uitloopstroken op circuits waar hij en zijn team veel moeite ingestoken hebben. 'We nemen echt alle kritiek serieus, we kijken in de spiegel, doen we alles goed? Maar soms is het niet te vermijden, mensen zien een uitloopstrook die geen zin heeft voor raceauto's en zuchten meteen: Tilke weer.'

De ontwerper vertelt dat de uitloopstroken noodzakelijk zijn. De Formule 1 is niet per se de opdrachtgever van een te ontwerpen circuit. Het zijn de circuits zelf die op hun wensenlijstje hebben staan dat hun locatie ook gebruikt kan worden voor motorraces of trackdays. 'Bij een snelle knik die voor auto's makkelijk volgas is, heb je geen uitloopstroken nodig. Maar voor motoren wel, dat moet. En mensen die aan een trackday meedoen, willen niet hun auto in de prak rijden.'

Daarnaast speelt nog specifiek voor de Formule 1 mee dat de sport nog de naweeën voelde van het catastrofale weekend op Imola waar Roland Ratzenberger en Ayrton Senna verongelukten. In die periode begon Tilke met het ontwerpen van F1-circuits. 'Iedereen, de FIA en ook wij, zaten bovenop alles wat betreft veiligheid. Er heerste een soort angst. Daardoor werden de stroken groter en groter. Het ging soms ver, maar het was een begrijpelijke reactie. Ik denk nu dat de tijd daar is om minder uitloopstroken aan te leggen, behalve als je er ook met motoren wil gaan racen.'

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden