Mario Isola vertelt hoe Pirelli de komende periode ingaat

(c) Sky Sports F1

Mario Isola heeft aangegeven welke obstakels Pirelli moet overwinnen om het Formule 1 seizoen 2020 van hun diensten te voorzien. Hoewel het niet makkelijk is in deze periode lijkt het meeste goed te gaan.

 

Toen de GP van Australië werd geannuleerd leverde dat ook bij een van Pirelli’s medewerkers een positieve coronatest op. Alle banden die dat weekend niet gebruikt werden zijn uiteindelijk verbruikt om benzine mee te maken. Toch zal Pirelli het moment dat er een definitieve kalender komt zo’n 35000 extra banden moeten produceren, ondanks het feit dat ze door alle afgelastingen met extra zijn blijven zitten.

Tot een van de begintaken hoort vanzelfsprekend het produceren van genoeg banden om de teams in het komende jaar te voorzien. Ook moet er gekeken worden naar hoe de medewerkers tijdens het werk zo min mogelijk kans lopen het coronavirus op te pikken. ‘Als we niet 100% zeker zijn dat ons team veilig is kunnen we onze banden niet leveren.’

De regel dat teams vaak weken van tevoren moeten aangeven hoeveel banden van een bepaalde compound ze willen hebben lijkt nu overboord te worden gegooid. ‘In een situatie als deze moeten we proberen flexibel te zijn. Omdat we trucks gebruiken voor de Europese races is het makkelijker om daar al het materiaal voor te regelen, maar desondanks is het van belang dat we een duidelijk overzicht hebben van de toekomst.’

Pirelli heeft al nagedacht over het verminderen van het aantal mensen dat daadwerkelijk naar het weekend gaat. Dat zijn er minder geworden, maar toch nog steeds 45. Dit is echter geen probleem als er goed gekeken wordt naar wie wanneer werkt. Probleem hierbij zijn wel de mensen die niet voor slechts één team werken. Volgens Isola moet daar nog naar gekeken worden. ‘Wij zijn overal, dat is het probleem. Als één iemand van ons corona oploopt is dat direct een groot risico voor de rest van de paddock.’

‘We hebben al wel gekeken of het mogelijk is om in een garage een aparte plek te creëren voor onze mensen. Daarnaast zullen de meetings die we normaal hebben nu in elk geval online moeten.’

Lichtpuntje in dit alles is wel dat Pirelli het werk aan de 18-inch wielen voor 2022 heeft voortgezet. Dit was mogelijk omdat zij niet zoals de teams hun fabriek hoefden te sluiten. ‘Buiten testen kan niet, maar binnenshuis konden we wel doorgaan.’

Pirelli begint in 2020 aan hun tiende jaar als bandenleverancier van de Formule 1.