70 jaar Formule 1: de eerste race op Silverstone

Het is vandaag 70 jaar geleden dat de eerste race van het Formule 1-wereldkampioenschap werd verreden op Silverstone. Grand Prix Radio blikt daarom terug op de ‘geboorterace’.

Aan het begin van de twintigste eeuw werden al her en der Grands Prix verreden. In de jaren 20 en 30 werd geprobeerd om een overkoepelend kampioenschap te organiseren, maar dit kreeg pas na de Tweede Wereldoorlog echt vorm. In 1947 maakte de FIA regels bekend voor een internationale formule, de Formule 1. Vervolgens werd besloten dat in 1950 een aantal Formule 1-Grands Prix samen zouden meetellen voor het wereldkampioenschap coureurs. De eerste race zou 13 mei 1950 plaatsvinden op een voormalig vliegveld van de Royal Air Force, Silverstone.

Er verschenen 21 auto’s aan de start van de race, waarvan een aantal auto’s bestuurd werd door opmerkelijke figuren. Voorbeelden zijn de Thaise prins Bira en de 51-jarige Eerste Wereldoorlog-veteraan Louis Chiron. Beide coureurs wisten hun Maserati niet naar de finish te rijden. Prins Bira had niet genoeg benzine aan boord, en Chiron kreeg een probleem met de koppeling. Grote favoriet van de race was Alfa Romeo. Het Italiaanse team had vier exemplaren van de Alfa Romeo 158 aan de start staan. Opvallend was dat een beroemder Italiaanse team niet aan de start stond. De Scuderia Ferrari ontbrak op Silverstone, en zou pas meedoen aan het wereldkampioenschap vanaf de volgende race in Monaco. De Alfa’s domineerden de kwalificatie door de vier beste tijden te rijden. Giuseppe Farina veroverde de pole met achter hem Luigi Fagioli, Juan Manuel Fangio en Reg Parnell. Een startrij bestond toentertijd uit vier startplekken. Dit betekende dat de vier Alfa’s naast elkaar stonden bij de start.

Kimi Räikkönen in de Alfa Romeo 158 (c) Alfa Romeo Racing

De race werd, net als de kwalificatie, een Alfa Romeo feestje. Farina won de race vanaf pole met twee seconden voorsprong op Fagioli. Parnell zag bijna een minuut later de finishvlag, en zorgde voor een volledig Alfa Romeo-podium. De Argentijn Fangio wist door een olielek als enige Alfa Romeo-coureur de finish niet te halen. De rest van het veld had minimaal twee en maximaal zes ronden achterstand op de Italiaanse winnaar van de race. De titel ‘Best of the rest’ ging naar het rijdersduo Giraud en Cabantous. Beide mannen reden een deel van de race in de Talbot. In 1950 was een rijderswissel tijdens de race nog toegestaan. De Fransman Louis Rosier finishte in zijn Talbot als vijfde en pakte de laatste kampioenschapspunten.

Van de 21 auto’s die van start gingen, haalden maar 11 auto’s de finish. De andere auto’s vielen allemaal uit door technische problemen. De Formule 1-auto’s in 1950 waren dus een stuk minder betrouwbaar dan vandaag de dag. De winnaar van de eerste Grand Prix in het wereldkampioenschap Formule 1, Giuseppe Farina, werd uiteindelijk de eerste Wereldkampioen.