Horner: ”Focus ligt teveel op het budgetplafond”

(c) Red Bull Content Pool

Christian Horner heeft in zijn column op de website van Red Bull aangegeven dat de Formule 1 ‘het punt mist’ door te veel te focussen op het budgetplafond en andere manieren te negeren om de uitgaven te verminderen. 

Horner vindt het belangrijk dat de kosten onder controle moeten blijven en wijst op het succes van een dergelijke regel in de MotoGP.

”Er wordt zoveel gedaan aan het cijfer van het budgetplafond dat het naar mijn mening niet klopt”, begint Horner. ”F1-teams zullen altijd het budget uitgeven dat ze tot hun beschikking hebben. Plus 10 procent extra. Het is onmogelijk om de uitgaven van Ferrari en Haas, van Mercedes en Racing Point of zelfs van Red Bull en AlphaTauri met elkaar te vergelijken. Het zijn allemaal totaal verschillende structuren en businessmodellen. Ik denk dat de oplossing moet zijn te kijken naar wat die kosten in de eerste plaats opdrijft en dat zijn de R&D-kosten van het bouwen en ontwikkelen van auto’s in de hoop bovenin mee te kunnen doen. Ik sta volledig achter de noodzaak om de kosten te verlagen en ervoor te zorgen dat alle 10 teams in de sport blijven, maar er zijn veel manieren om dat doel te bereiken en ze gaan niet alleen over het verlagen van het budgetplafond.”

In 2008 waren klanten auto’s voor het laatst illegaal, toen Toro Rosso een aangepaste versie gebruikte van het nieuwste chassis van Red Bull Racing. Sebastian Vettel wist toen, in zijn Toro Rosso, zijn eerste overwinning te behalen. Sindsdien mag dit niet meer en kunnen alleen niet-vermelde onderdelen overgenomen worden. Zoals Haas F1 doet bij Ferrari.

Ondanks dat dit tegen het constructeurskampioenschap ingaat, stelt Horner dat dit niet een reden mag zijn om klanten auto’s weer toe te staan. Zo kunnen kleinere teams via een kosteneffectieve manier op korte termijn competitiever zijn.

”Als het belangrijkste doel van een budgetplafond is om competitief te zijn en de kleinere teams te helpen, vooral nu we door de huidige crisis heen moeten komen, dan zou ik volledig openstaan ​​voor het verkopen van onze auto’s tijdens de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi”, zegt Horner. ”Sommige mensen zeggen dat dat tegen het DNA van F1 is en dat je je eigen auto moet ontwerpen en bouwen. De tijden zijn veranderd en we moeten de beste manier vinden om de kleinere teams competitief te maken en de huidige crisis te overleven. ”Deze aanpak werkt goed in de MotoGP en het kan zelfs meer teams naar de grid toetrekken, wat we allemaal zouden verwelkomen. We moeten minder geobsedeerd zijn over het budgetplafond en meer gericht zijn op het competitief maken van de sport”, besluit Horner.