Horner verwacht dat Formule 1 noodlijdende teams zal helpen

(c) Red Bull Content Pool

De Formule 1 zal er alles aan doen om de teams die door de coronacrisis in financieel zwaar weer verkeren te helpen, aldus Christian Horner. Volgens de Red Bull teambaas zal Liberty Media de kleinere teams tegemoet komen om het voortbestaan van de sport te waarborgen.

Nu er al negen races geschrapt zijn en daardoor inkomstenbronnen opdrogen, dreigt een aantal teams om te vallen. Christian Horner denkt echter dat het niet zover zal komen. In een interview met The Guardian vertelt hij dat het aan Liberty Media is om de situatie op te lossen als er nog meer races geschrapt gaan worden of er helemaal niet geracet kan worden in 2020. “Ze zullen moeten beslissen hoe ze de teams kunnen ondersteunen, want ze hebben de teams nodig om te kunnen racen. Liberty zal er alles aan doen om ze te helpen, oftewel betalen, zodat er ook volgend seizoen tien teams op de grid zullen staan.”

Horner denkt dat een aanpassing van het budgetplafond slechts een doekje tegen het bloeden is en niet zal helpen op de korte termijn. Het plafond van 175 miljoen dollar werd ten gevolge van de coronacrisis al teruggebracht naar 150 miljoen, maar sommige teams willen nog verder gaan.

De Brit ziet dat de kleinere teams het momentum nu gebruiken om de discussie over kostenbesparing in hun voordeel te beslechten: “Teams zijn enorm competitief ingesteld. Het budgetplafond gaat over competitie, niet over geld. Het is een manier om het gat tussen de topteams en het middenveld kleiner te maken. Maar de realiteit is, ongeacht hoeveel geld er uitgegeven wordt, dat er altijd teams voor- en achteraan zullen rijden.”

De Red Bull-teambaas ziet meer in het beschikbaar stellen van klantenauto’s aan de kleinere teams. Op deze manier zouden ze de hoge ontwikkelingskosten kunnen drukken door een bolide aan te schaffen bij een van de topteams. “Formule 1 had jaren terug al dergelijke klantenauto’s. Je kon een auto bij March or Ferrari kopen en gaan racen. We moeten outside the box denken. Als het gaat om het redden van de kleinere teams én het verbeteren van het competitie-element, dan is het heel lastig om het niet eens te zijn met het idee om kleine teams klantenauto’s aan te bieden.”