Grand Prix Retro: Aston Martins historie in de Formule 1

Aston_Martin_DBR4_Mallory_Park

Aston Martin keert terug in de Formule 1. Verleden week werd dat nieuws bekend gemaakt, Lawrence Stroll is de geldschieter achter het project. Als eigenaar van Racing Point en geldschieter van Aston Martin was het een kwestie van tijd tot de aankondiging zou komen dat Racing Point vanaf 2021 door het leven zou gaan als Aston Martin F1 Team. Het is voor Stroll te hopen dat de terugkeer van Aston Martin in de F1 als constructeur beter verloopt dan toen het tussen 1959 en 1960 aan de start verscheen in vijf races.

Aston Martin kan bogen op een prachtige racehistorie met overwinningen op Le Mans en in diverse toerklasses. De historie in de F1 blijft beperkt tot vijf races. Aan de schoonheid van de auto's heeft het niet gelegen, maar de prioriteiten van het bestuur wel. De eerste F1-auto van het merk, de DBR4 zag in 1957 al het levenslicht, maar deed pas in 1959 mee aan een F1-race. Men gaf de voorkeur aan de ontwikkeling van de Le Mans-auto. Met succes overigens, want in 1959 won Aston Martin de vierentwintiguursrace.

Aston-Martin-DBR4-interieur-666x500
De cockpit van de DBR4 © John Chapman / Wikimedia Commons

1959: veldopvulling en een uitschieter
Het had echter wel gevolgen voor de DBR4. Toen de auto bij de Nederlandse Grand Prix op het circuit verscheen, was de auto al verouderd. Carroll Shelby, inderdaad de man achter de AC Cobra en Mustangs, en teamgenoot Roy Salvadori konden niets beginnen. Ze kwalificeerde respectievelijk als tiende en dertiende, van de vijftien deelnemers. Beiden wisten ze de race een dag later niet uit te rijden vanwege technisch mankementen.

Een race later verging het Aston Martin iets beter. Salvadori kwalificeerde zich op Silverstone verrassend genoeg als tweede, maar wist in de race net niet in de punten te finishen: zesde. Shelby viel wederom uit. De twee laatste races van dat seizoen leverden eveneens geen punten op, wel wisten ze de race uit te rijden.

1960: één kwalificatie en vijf ronden achterstand
In 1960 kwam het merk met de DBR5. Wederom een prachtige auto, maar wederom gedateerd.De meeste teams reden inmiddels met de motor achterin de auto, terwijl de Britten vasthielden aan het oude concept van de motor voorin. Het gevolg was een zware auto. Buiten dat, was de auto ook niet op tijd af. Dat betekende dat op Zandvoort Salvadori met de DBR4 zich kwalificeerde als achttiende, van de organisatoren mee mocht doen, maar dat ze niet betaald zouden krijgen, omdat ze zo langzaam waren. Daarop weigerde Aston Martin de race te rijden. Een race later kwam de DBR5 wel op de baan, maar dat dramatische weekend vormde de aanleiding om de stekker uit het project te trekken. Salvadori viel uit, zijn teamgenoot Maurice Trintignant finishte als elfde, op vijf ronden van de winnaar.

David-Richards-700x467
David Richards was in 2010 dichtbij een terugkeer met Aston Martin in de F1 © Ben Sayer / Wikimedia Commons

David Richards, Red Bull Racing en Lawrence Stroll
Vanaf 1960 richtte Aston Martin hun aandacht op de toerklasses en met veel succes. Het team is een zekerheid op Le Mans en in GT-klasses. In 2009 kwam daar ineens het nieuws dat David Richards, de toenmalige Aston Martin-baas, met het merk terug in de F1 wilde keren. Vanaf 2010 had de constructeur weer aan de start moeten verschijnen. Met Richards als eindverantwoordelijke had dat best een veelbelovend project kunnen zijn. Richards was geen onbekende in de autosport. Onder zijn leiding won ene Colin McRae in 1995, ene Richard Burns in 2001 en ene Petter Solberg in 2003 het WRC in de Subaru Impreza. In '95, '96 en '97 pakte Subaru de titel bij de constructeurs. Daarnaast leidde hij in 2004 BAR, dat later door Honda overgekocht werd, naar een tweede plek bij de constructeurs in de Formule 1.

Een terugkeer in 2010 kwam uiteindelijk niet van de grond, omdat meerdere teams interesse hadden in een deelname aan de Formule 1. De FIA besloot daarop maximaal drie nieuwe teams toe te laten, de keuze viel niet op Aston Martin. Wel op US F1, Campos Racing en Manor. Manor en Campos (onder de naam Hispania/HRT) verschenen inderdaad aan de start, maar zijn tegenwoordig alweer verdwenen van de grid.

In 2016 werd Aston Martin sponsor van Red Bull en vanaf 2018 ook titelsponsor. In die periode zijn er geruchten geweest dat Red Bull mogelijk een fabrieksteam zou worden van Aston Martin, maar die kunnen definitief naar het rijk der fabelen verwezen worden. Vanaf 2021 heet Racing Point namelijk Aston Martin F1 Team. Het is te hopen dat ze net zulke mooie auto's als in 1959 maken, maar dat ze wel een stuk betrouwbaarder zijn.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden