Column: Olav Mol peinst over de kalender van 2020

Formula One Management, Liberty Media en de FIA staat de lastige taak te wachten het Formule 1-seizoen 2020 te redden. Nu vele landen op slot zijn gegaan vanwege de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus, is dat bepaald geen eenvoudige taak. In deze column wil ik graag een poging doen om de kalender voor het seizoen 2020 vorm te geven. Let wel; dit is volledig gebaseerd op mijn eigen inzichten en staat los van de besluiten die de sport gaat nemen.

De besluitvorming in onze sport is vaak log en loopt via vele commissies, besluitorganen en schijven. Ikzelf ondervind geen hinder van zakelijke afspraken, verborgen agenda’s of wat dan ook. In het verleden heb ik al vaak bij FOM en FIA ideeen aangebracht die in eerste instantie werden afgeschoten, maar later dan toch in een of andere vorm gebruikt werden. Het in beeld brengen van de F1-stewards, het verwijderen van de afdekschermen tijdens de testdagen en de interviews van de winnaars eerst naar de televisiecrews en daarna pas naar de perskamer, zijn daarvan enkele voorbeelden.

Ik heb dus besloten een voorzet te geven over hoe de kalender van 2020 er uit zou kunnen gaan zien. Een paar zaken zijn vooraf goed om te weten:

  • F1-teams zijn het vrijwel nooit met elkaar eens. Een hernieuwde kalender opstellen met een unaniem akkoord is dus een utopie. Het zal een gevalletje take it or leave it worden en geen democratische beslissing.
  • Van de uitgestelde races ligt Vietnam het lastigste omdat in het najaar de regentijd aanbreekt. De race heeft echter de volle steun van de staat en zou prima doorgeschoven kunnen worden naar 2021.
  • Uitgangspunt is nog steeds de basiskalender van 2020, met uitzondering van de races die al geannuleerd of uitgesteld zijn. Men kan de zomerstop benutten en het seizoen aan het einde van het jaar verder oprekken.
  • Volgens mij is de logistieke factor een hele belangrijke; welke races kun je kort op elkaar houden, zonder dat je in korte tijd de hele aardbol over moet reizen.
  • Spanje, Bahrein en Abu Dhabi zijn races die prima in december gehouden kunnen worden.

Als de wereldwijde maatregelen werken en de curve van besmetting binnen een maand afvlakt, zou je kunnen beginnen met plannen vanaf begin juni 2020. Om meerdere races in korte tijd te kunnen houden, heb ik ook nog even gedacht aan F1 Express Races; dat zouden weekenden zijn waarin alles in twee dagen afgewerkt zou kunnen worden. Op zaterdag vindt dan een training plaats van anderhalf uur, gevolgd door de kwalificatie, waarna op zondag de race verreden wordt. Daarbij zou je ook kunnen denken aan een ‘uitgeklede’ versie van de teams waarbij er minder monteurs mee hoeven. Je zou dan ook nog kunnen stellen dat voor de pitstops slechts 1 monteur per wiel zou mogen werken. Een team zou dan in zo’n F1 Express Race slechts met twee trucks met de auto’s naar de race gaan verder niks. Geen motorhomes, geen overdreven luxe, gewoon het strikt noodzakelijke. Echter, een beetje realiteitszin vertelt ook dat je hiervoor de handen waarschijnlijk niet op elkaar gaat krijgen. Het valt dus te verwachten dat de teams, als ze gaan racen, alles zoveel mogelijk bij het oude willen houden. En dus moet je gaan schuiven en ervoor zorgen dat je zo effectief mogelijk plant.

Als we het kampioenschap naar twintig races brengen, is dit in mijn optiek haalbaar zonder naar drie of zelfs vier races op rij te hoeven gaan:

Datum Grand Prix
7 juni Baku
14 juni Canada
28 juni Frankrijk
5 juli Oostenrijk
19 juli Engeland
26 juli Hongarije
9 augustus Monaco
16 augustus Zandvoort
30 augustus Spa
6 september Monza
20 september Singapore
27 september Rusland
11 oktober Japan
18 oktober China
1 november Austin
8 november Mexico
22 november Brazilië
6 december Spanje
20 december Bahrein
27 december Abu Dhabi

Ideaal is uiteraard anders, maar als je de kalender zo inricht, voorkom je dat je tot in 2021 moet gaan racen om het kampioenschap van 2020 af te ronden. Natuurlijk zou dat ook kunnen, maar dan moet er nog veel meer overhoop gehaald worden. Racen in de woestijnstaten kan prima in januari, maar de teams moeten zich ook fatsoenlijk kunnen voorbereiden op het kampioenschap van 2021 de set nieuwe regels die dan van toepassing zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je die nieuwe regels met een jaartje uitstelt en de teams verbiedt om een nieuwe auto te maken voor 2021. Scheelt een hoop kosten en gedoe, maar druist wel in tegen de sportieve geest van de Formule 1.

Uiteindelijk is bovenstaande maar een idee en misschien geeft het een inzicht in hoe lastig het eigenlijk is om een nieuwe kalender te vormen, zonder dat je drie of meer weekenden op rij actief bent, of juist een hele hoop moet annuleren. En onthoud ook; deze kalender gaat uit van een start van het seizoen in juni. Lukt dat niet, dan gaan er echt nog veel meer races sneuvelen en zal de tijd ons leren wat er van het seizoen 2020 overblijft.

Olav Mol