Extra meter om brandstoftoevoer beter te controleren

(c) Sentronics Ltd.

Aan het einde van het afgelopen seizoen ontstond een hoop ophef over de brandstoftoevoer naar de motor. Er zouden teams zijn die de brandstofmeter omzeilden, waardoor meer dat de toegestane 100 kilogram brandstof per uur gebruikt werd. Red Bull vroeg de FIA uiteindelijk om duidelijkheid over de legaliteit van een potentieel systeem, dat het mogelijk maakt om tussen de metingen van de ‘fuel flow meter’ door een extra hoeveelheid brandstof naar de motor te pompen. De FIA besloot dat een dergelijk systeem illegaal is. Om te controleren of de teams zich aan dit besluit houden, wordt in 2020 naast de bestaande groen gekleurde TEAM FFM een nieuwe blauwe meter gebruikt.

De nieuwe meter, de FIA FFM genaamd, wordt net als de bestaande meter geproduceerd door Sentronics Ltd. Naast het kleurverschil bestaan er nog een aantal verschillen tussen de meters. De nieuwe meter maakt gebruik van volledige data versleuteling. De data is daardoor alleen toegankelijk voor de FIA. Op deze manier wordt voorkomen dat teams de door de meter vastgelegde data eventueel gaan gebruiken om competitief voordeel te behalen. De nieuwe meter is dus alleen bedoeld als een controlesysteem van de FIA. Naast de data versleuteling is er nog een tweede technologische vernieuwing verwerkt in de meter. Deze technologie zorgt ervoor dat de brandstoftoevoer op willekeurige momenten wordt gemeten. De bestaande meter deed metingen in een vast patroon, waardoor de mogelijkheid bestond om tussen de metingen door extra brandstof naar de motor toe te voeren. Dit is niet meer mogelijk bij de nieuwe meter, omdat het metingspatroon veranderlijk is.

De nieuwe meter wordt dit seizoen gebruikt naast de bestaande meter. De brandstof loopt eerst langs de bestaande TEAM FFM, en loopt vervolgens via de nieuwe meter naar de motor. De data van de FIA FFM wordt opgeslagen in de FIA Safety Data Recorder (SDR), en is toegankelijk voor de FIA via een privéverbinding. De FIA deelt tijdens raceweekenden de meters uit aan de teams, en neemt na het weekend de meters weer in beslag. Het nieuwe systeem is al gebruikt tijdens de wintertest, en wordt de rest van het seizoen gebruikt om illegaliteit tegen te gaan.

Locatie van ‘fuel flow meters’ in de auto