Grand Prix Radio blikt vooruit op het Formule 1-seizoen 2020 – Deel 4

(c) Pirelli

Het is de laatste week van de Formule 1-winterslaap, voordat het gebrul van motoren weer losbarst in Albert Park, Melbourne. Op 15 maart wordt de eerste race gereden van 2020. Voor ons aanleiding om deze week elke dag met een paar redacteuren van Grand Prix Radio vooruit te blikken op wat wij verwachten. Wie wordt de kampioen, wie verrast, wie stelt teleur en wat nog meer. Vandaag de laatste keer met Floris Morkin en Bas Holtkamp.

Floris Morkin
Zondag vindt op het Albert Park Circuit in Melbourne de eerste Grand Prix van het seizoen 2020 plaats. De race had het begin moeten zijn van het Formule 1-seizoen met de meeste races in de geschiedenis van de Formule 1, maar door het uitstellen van de Chinese Grand Prix zal dit record waarschijnlijk niet worden behaald. Het is gissen of de Chinese Grand Prix nog op een ander moment wordt verreden en of er nog andere races worden geschrapt vanwege het coronavirus. De week voor de eerste Grand Prix van het seizoen is echter het moment om te gissen. Er is namelijk nog zoveel onduidelijk over het seizoen. Welk team heeft de sterkste auto? Wie wordt er wereldkampioen? Wie of wat wordt de verrassing of de teleurstelling van het seizoen? De antwoorden op deze vragen zijn er nog niet, maar in de aanloop naar de eerste race van het seizoen wordt er volop over gespeculeerd. Vandaag aan mij de beurt om koffiedik te kijken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Lewis Hamilton wordt dit jaar voor de zevende keer wereldkampioen. Mercedes oogde ondanks wat motorproblemen sterk tijdens de wintertest. Red Bull lijkt dicht bij Mercedes te zitten. Het kan de strijd dus wel aangaan met het Duitse team, maar ik verwacht dat het hele pakket Hamilton, Bottas en Mercedes net iets sterker zal zijn. Red Bull is echter goed in het ontwikkelen van de auto gedurende het seizoen. Het team van Verstappen zou dus nog wel eens mijn ongelijk kunnen bewijzen. Ferrari zal waarschijnlijk het derde team zijn, maar ik denk wel dat zij geregeld kunnen meedoen om de prijzen.

Racing Point oogde sterk tijdens de wintertest, maar is niet sneller dan Ferrari. Dat bleek ook wel uit de racesimulaties van Charles Leclerc en Sergio Perez tijdens de wintertest. De Monegask was een stuk sneller dan Perez. Racing Point zal daarom eerder een harde strijd uitvechten met McLaren en Renault om de vierde plek in het kampioenschap. Alpha Tauri zal zich af en toe ook mengen in dit gevecht. Haas en Williams zullen de achterhoede vormen. Ik denk dat George Russell kan verrassen door eens Q2 of punten te halen. Williams zal dichter bij het middenveld zitten, maar het zal niet echt in staat zijn om potten te breken. Williams is daarom waarschijnlijk mijn teleurstelling van het seizoen, omdat het teleurstellend is om te zien dat een eens zo groot team nu de gedoodverfde hekkensluiter is.

Hopelijk vindt Williams dit seizoen in ieder geval aansluiting bij het uiterst competitieve middenveld, maar, zoals al gezegd, het blijft gissen tot de lichten uit gaan in Melbourne.

Racing Point ©

Bas Holtkamp
Voorspellen wat er in een komend seizoen gaat gebeuren is lastig, maar hierover speculeren is natuurlijk altijd leuk. Eerlijk gezegd denk ik niet dat we in 2020 voor veel verrassingen komen te staan en dat het in veel opzichten een vergelijkbaar jaar zal worden met afgelopen jaar. Dit heeft te maken met het feit dat de teams met meer dan een schuin oog naar 2021 kijken, het jaar waarin er grote reglementswijzigingen worden doorgevoerd. Als je als team slechts een X-bedrag per jaar kunt uitgeven en een X-aantal uur aan ontwikkeling kunt spenderen, dan kun je beter alle pijlen richten op het moment dat het speelveld weer volledig open komt te liggen. Dit seizoen zal dan ook naar verwachting door veel teams als tussenjaar worden gezien. Een jaar waarin uiteraard hard zal worden gestreden, maar waar de focus toch echt op 2021 zal liggen. Tenzij je natuurlijk Mercedes bent en je zoveel budget en mankrachten tot je beschikking hebt dat je voor dit jaar nog met een DAS op de proppen komt. Dit zal niet voor zo’n opschudding zorgen zoals Brawn GP destijds met de dubbele diffuser, maar wanneer elke tiende van een seconde telt en Red Bull Racing en Ferrari in je nek hijgen, is dit toch een geniale vondst.

Ik voorspel dan ook dat Lewis Hamilton dit jaar wederom kampioen gaat worden en zijn team voor de zevende keer op rij naar de titel zal loodsen. Of Max Verstappen het hem hierin moeilijk zal maken is de vraag. Red Bull Racing zal er dan echt vanaf het begin bij moeten zitten en in recordtempo met updates moeten komen. Ik voorspel wel dat, net als in de afgelopen jaren, de Nederlander een aantal keer het hoogste schavot zal gaan betreden. Vlak daarnaast ook zeker Ferrari niet uit. De kans dat zij verstoppertje speelden tijdens de test is natuurlijk erg groot. Zij wísten dat het bericht van de schikking met de FIA eraan zat te komen en wat voor ophef dit zou veroorzaken. Als ze dan tijdens de tests ook nog eens elke dag bovenaan zouden staan, dan zou de ophef mogelijk alleen maar nog groter zijn geweest.

Samengevat verwacht ik dat de top drie teams nog steeds de lakens zullen uitdelen dit seizoen. Laten we eerlijk zijn, dit zijn ook de enige teams die de afgelopen zes jaar een race hebben gewonnen. Toch verwacht ik wel een aantal kleine verrassingen. McLaren zou zomaar in sommige races de aansluiting kunnen vinden met de top drie en mogelijk af en toe het podium kunnen beklimmen. En wie weet kan Racing Point ook hier en daar verassen. Ik verwacht geen wonderen van deze teams, maar een wat gemêleerder podium zou goed zijn voor de sport. Aan de achterkant van het veld hoop ik dat Williams de aansluiting weer weet te vinden en dat het team de strijd aan kan gaan met bijvoorbeeld teams als Alfa Romeo en Haas.

Tenslotte kijken we natuurlijk allemaal reikhalzend uit naar de Dutch GP, maar moeten we onze verwachting op spektakel niet wat temperen? Het is een smalle, korte baan die veel weg heeft van een Hollandse Hungaroring. Natuurlijk kun je hier met toerwagens leuke wiel-aan-wiel gevechten houden, maar racen met F1-wagens – die sowieso al moeite hebben om elkaar te volgen – is toch een ander verhaal zodat een saaie optocht zomaar een gevolg hiervan kan zijn. Laten we hopen dat ik er met mijn voorspelling volledig naast zit en dat we dit seizoen elke race op het puntje van onze stoel zitten, dat de GP op Zandvoort de boeken in gaat als de race van de eeuw en dat Verstappen de jongste wereldkampioen ooit wordt. Nog maar een paar nachtjes slapen.