Top 10: memorabele momenten op het Circuit Albert Park

(c) NRC

Met de eerste race van 2020 voor de deur is het tijd om even terug te blikken. Wat is er in het verleden allemaal gebeurd op het Circuit Albert Park? Hier zijn tien opmerkelijke momenten.

1: 1996 – Martin Brundle loopt weg van monstercrash
In 1996 was het de eer aan Melbourne om de openingsrace te organiseren. De race werd gewonnen door Damon Hill, maar dat is waarschijnlijk niet waar de fans de wedstrijd het meest aan zullen onthouden. Martin Brundle, rijdend voor Jordan, maakte namelijk een enorme crash mee, nadat hij volop over de wagens van Coulthard en Herbert vloog. Het moment dat Martin uit de wagen was, had hij zijn gedachten al niet meer de crash; hij wilde zo snel mogelijk toestemming van Sid Watkins om mee te doen aan de herstart. De crash is overigens fraai verfilmd in de film ‘1: Life On The Limit’.

2: 2002 – Spektakel in eerste ronde, Mark Webber in de punten met Minardi
Weinig mensen zullen vooraf aan de openingsrace van 2002 hebben voorspeld dat er een Minardi in de punten zou komen. Toch zou het wel gebeuren: door grote chaos in de eerste ronde waren er al acht coureurs uitgevallen, en gedurende de race zouden er daar nog vier bijkomen. Met Mika Salo op zijn hielen werd het Mark zeker niet makkelijk gemaakt, maar zijn inspanning zou wel beloond worden met een vijfde plek. Achteraf zouden hij en Paul Stoddart zelfs nog even naar het podium gaan.

3: 2007 – Kimi Räikkönen wint eerste race voor Ferrari, Lewis Hamilton maakt indrukwekkend debuut
Fernando Alonso was voorafgaand aan het seizoen de ‘man to beat’. Met twee wereldtitels achter zijn naam was het nog maar de vraag hoe nieuwkomer Hamilton het in vergelijking met hem zou doen. Alle twijfel was echter weg nadat Hamilton na een indrukwekkende openingsrace op het podium eindigde. Kimi Räikkönen wist een pole position uiteindelijk relatief eenvoudig om te zetten in een overwinning.

4: 2009 – Brawn GP scoort magische 1-2
De hele Formule 1 wereld werd op zijn kop gezet toen het Formule 1 circus afreisde naar Melbourne voor de eerste race van 2009. Niet Ferrari of McLaren reed aan kop, maar het Brawn GP team met Jenson Button en Rubens Barrichello. Eerstgenoemde zou de race op zijn naam schrijven, gevolgd door een indrukwekkende reeks aan overwinningen. Dit alles werd natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de dubbele diffuser.

5: 2010 – Regendans eindigt in overwinning voor Button
Aan het begin van 2010 werd al snel duidelijk dat er een gevecht zou plaats gaan vinden tussen McLaren, Ferrari en Red Bull. Australië was in 2010 echter niet de openingsrace, die vond een paar weken eerder al plaats in Bahrein. In tegenstelling tot Bahrein werd Melbourne juist een hele wilde race, waarin strategie heel belangrijk bleek. Jenson Button koos uiteindelijk de juiste: door eerder naar slicks te gaan wist hij voldoende voordeel te behalen ten opzichte van de rest van het veld.

6: 2011 – Eerste inhaalactie door middel van DRS
Niet een heel magisch moment, maar wel eentje voor de geschiedenisboeken. In de Australische GP van 2011 vond namelijk de allereerste inhaalactie door middel van DRS plaats. Fernando Alonso wist in zijn Ferrari Nico Rosberg te passeren voor de zevende plek.

7: 2012 – Pastor Maldonado verspilt kostbare punten voor Williams
Dat Pastor Maldonado bekend staat als een crashkoning zal niemand gek in de oren klinken. Maar in de GP van Australië van 2012 was het wel extra pijnlijk. Maldonado lag namelijk op koers voor acht kostbare punten, al drie meer dan het totaal van Williams in 2011. Helaas wist hij hem niet op de baan te houden; in de laatste ronde vloog hij tegen de muur aan.

8: 2014 – Mercedes trapt hybridetijdperk dominant af
Het is geen understatement om te zeggen dat Mercedes het hybridetijdperk heeft gedomineerd. Met 89 overwinningen in de periode 2014-2019 zijn ze veruit het meest dominante team geweest. Nico Rosberg schreef in de openingsrace van 2014 de eerste van die 89 op zijn naam. Hij maakte daarmee overigens ook een einde aan de overwinningsreeks van Sebastian Vettel, die sinds de zomerstop van 2013 alle races had gewonnen.

9: 2016 – Max Verstappen woedend na strategische keuzes bij Toro Rosso
Na een ongelukkige uitvalbeurt voor Verstappen in 2015 leek het er in 2016 op dat de Nederlander dikke punten kon gaan scoren. Ook na de megacrash van Alonso en Gutierrez leek alles er nog goed uit te zien. Lewis Hamilton riep zelfs nog ‘I can’t get past this guy.’ Hier zou echter verandering in komen toen teamgenoot Sainz besloot eerder binnen te komen dan Verstappen. Hierdoor moest Max langer buiten blijven, waardoor hij uiteindelijk achter Sainz terechtkwam. Bijkomend nadeel was nog dat Carlos lange tijd niet voorbij de Renault van Jolyon Palmer wist te komen. Het was het begin van een periode van onrust binnen het Italiaanse team.

10: 2017 – Ferrari wint weer eens een wedstrijd
Ferrari had al meer dan een jaar geen overwinning geboekt toen Sebastian Vettel in Melbourne als eerste de zwart-wit geblokte vlag zag. Het goede begin van het jaar zou echter niet zijn vruchten afwerpen; door mechanische problemen in de tweede helft van het seizoen zag Sebastian zijn titelkansen verdwijnen.