Veel meters en snelle ronden tijdens de laatste dag van de wintertest

Bottas_testdag1

De derde dag van de tweede wintertest was de laatste mogelijkheid voor de teams om informatie te verzamelen over de auto, voordat het circus afreist naar Melbourne voor de start van het seizoen. Het was een dag waarop over het algemeen veel ronden werden gereden. Bovendien werd meer gebruik gemaakt van zachtere banden dan in de voorgaande testdagen.

In de ochtendsessie was Renault-coureur Daniel Ricciardo de snelste met een tijd van 1:16.276. De Australiër zette de tijd op de zachte C5-band, en reed in totaal 65 ronden. De top drie wordt afgemaakt door Charles Leclerc (1:16.360) en Lewis Hamilton (1:16.410). Zowel de Ferrari als de Mercedes stonden op de C5-band tijdens de snelste ronden. Leclerc kwam in de ochtend tot een totaal van 76 ronden, en zou in de middagsessie opnieuw in actie komen. Hamilton reed in totaal 89 ronden en zou in de middag het stuur overhandigen aan teamgenoot Valtteri Bottas.

Sergio Perez reed met de C3-band de vierde tijd van de ochtendsessie. Hoewel de Racing Point op een hardere band stond dan de top drie, was het gat naar Hamilton slechts 0.248 seconde. Carlos Sainz, George Russell en Daniil Kvyat wisten binnen een seconde van de snelste tijd te blijven, en maakten daarbij gebruik van hardere banden dan Ricciardo, Leclerc en Hamilton. Kimi Räikkönen en Alexander Albon ronden de tijdenlijst af met respectievelijk een 1:17.415 en 1:17.803. Albon kwam met een uur te gaan in de grindbak terecht, maar wist terug te keren naar de pits. Het betekende het einde van de wintertest voor de Thai. Hij kwam niet meer in actie, en in de middagsessie zou teamgenoot Max Verstappen het stuur overnemen. Ook Romain Grosjean, Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton kwamen na de lunch niet meer in actie.

Esteban Ocon nam 's middags het stuur over van zijn teamgenoot, en kwam meteen in actie zodra de middagsessie van start ging. Verstappen, Bottas en Kevin Magnussen, coureurs die het stuur overnamen van hun teamgenoot, kwamen pas later in actie. Leclerc was ondertussen de eerste coureur van de dag die de grens van 100 ronden bereikte. De Monegask was voor een groot deel van de middag bezig met racesimulaties op harde banden. Na nog eens 45 ronden te hebben gereden, kwam Leclerc naar buiten op de C5-band en zette daarmee een tijd van 1:16.360. De Ferrari-coureur kwam uiteindelijk tot een indrukwekkend totaal van 177 ronden.

De rest van de teams gebruikten de middagsessie ook om snelle ronden te rijden. Ocon wist op de C5-band een 1:16.433 neer te zetten. Bottas reed aan het einde van de middag een 1:16.196 op de C5-band, en was hiermee de snelste van de dag. Verstappen reed het laatste uur van de middagsessie ook een aantal snelle ronden op de C4-band. De snelste van de ronden, een 1:16.269, was goed genoeg voor de tweede tijd van de dag. Terwijl Verstappen zijn snelle ronden reed, was Alfa Romeo al bezig met het opruimen van de garage. Dit betekende dat Räikkönen niet meer in actie kwam. Voor Magnussen leek de sessie ook vroegtijdig tot een eind te komen. De Deen stond namelijk een groot deel van de dag in de garage door een probleem met de koppeling. Met een half uur te gaan was dit probleem opgelost en kon de Haas-coureur toch nog een aantal ronden rijden.

De middagsessie liep ten einde, en het lijkt erop dat Mercedes en Red Bull snel zijn. Bottas en Verstappen reden bijna dezelfde tijd. Opmerking verdient dat Verstappen op een hardere band reed dan Bottas, maar Bottas heeft in de eerste testweek al een 1:15.732 gereden. Het blijft echter testen, en het kan zomaar zijn dat teams niet alles hebben laten zien. Of de verhouding daadwerkelijk zo zijn zal over twee weken blijken in Melbourne. Tijdens de kwalificatie en de race kan namelijk niemand meer de kaarten tegen de borst houden.

tijden-dag-3-700x394
(c) Formula 1

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden