Weinig ronden tijdens de ochtendsessie van testdag twee

(c) Scuderia Ferrari

De tweede ochtend van de tweede wintertest kwam langzaam op gang doordat het ’s nachts had geregend boven het Circuit de Barcelona-Catalunya. De baan was hierdoor nat toen de ochtendsessie begon.

De eerste coureur die de baan op ging was Esteban Ocon. Zijn Renault reed rond op de intermediate banden. Kort na Ocon kwamen Antonio Giovinazzi en Valterri Bottas de baan op. Zowel de Alfa Romeo als de Mercedes maakten gebruik van de intermediate banden. Hetzelfde gold voor Sebastian Vettel, Kevin Magnussen en Nicolas Latifi. De rest van de coureurs die in de ochtend in actie kwamen bleven binnen tot de baan droog genoeg was om gebruik te maken van de slicks. De eerste coureur die gebruik zou maken van de slicks was Max Verstappen. De auto van de Nederlander was uitgerust met aero rakes. Deze apparatuur is bedoeld om aerodynamische data te verzamelen. Dit was nodig omdat een aantal nieuwe onderdelen waren aangebracht op de RB16. Tijdens het verzamelen van de data spinde Verstappen op lage snelheid in de derde sector.

Naast Verstappen waren er meer coureurs die spinden. Giovinazzi spinde in bocht 4 en beschadigde daarbij zijn achtervleugel. Hij kon terugrijden naar de pits, maar zorgde wel voor de eerste rode vlag van de dag. Kort daarna spinde Bottas in bocht 5. Hij kwam hierbij in de grindbak terecht, maar kon doorrijden. Wie niet meer wegkwam uit de grindbak in bocht 5 was Verstappen. Dit zorgde opnieuw voor een rode vlag, omdat de auto van Verstappen uit de grindbak moest worden verwijderd. De derde rode vlag werd wederom veroorzaakt door een incident in bocht 5. Vettel raakt van de baan, en bracht bij het terugkomen op de baan een hoop grind mee. Het grind moest worden verwijderd voordat de sessie kon worden hervat. De Duitser was op dat moment wel goed onderweg op de C4-band. Kort voor het incident reed hij namelijk de snelste tijd tot dan toe (1:17.093).

Toen de baan weer vrij was reed Verstappen als eerste naar buiten op de C2-band. De Nederlander reed nog een tijd van 1:17.738, en kwam tot een totaal van slechts 28 ronden. Vettel maakte nog goed gebruik van de resterende tijd van de sessie door de snelste tijd nogmaals te verbeteren (1:16.841). De tijd werd gezet op de C5-band. De Ferrari-coureur reed in totaal 48 ronden en was hiermee de meest productieve coureur van de ochtend.

Er is dus ten opzichte van de eerdere testsessie weinig gereden. De verwachting is daarom dat de coureurs die vanmiddag aan de slag gaan flinke meters zullen maken om de ochtendsessie te compenseren.

(c) Formula 1