Rebellion dominant in Lone Star Le Mans

Rebellion

Rebellion Racing heeft in de LMP1 zijn tweede overwinning van het seizoen geboekt. Na eerder al gewonnen te hebben in Shanghai weet het team nu ook in Austin de twee Toyota's achter zich te houden. Racing Team Nederland eindigde vijfde in de LMP2. 

 

LMP1:
Bruno Senna wist bij de start de leiding te behouden, waarna hij begon met het slaan van een gat ten opzichte van zijn tegenstanders. Toen Gustavo Menezes de auto van hem overnam had hij al een groot gat gecreëerd. Op een aantal kleine momentjes in bocht 12 na was het een vrijwel vlekkeloze middag voor het Rebellion teamdat uiteindelijk veilig naar de vlag kon rijden. 

 

LMP2:
De LMP2 klasse zou behoorlijk wat spektakel kennen, mede door onze landgenoot Giedo van der Garde. Zo zou de Nederlander al in het eerste uur in aanraking komen met de Jackie Chan auto van Will Stevens. Hier kreeg hij overigens geen straf voor. De volgende auto werd de Signatech Alpine van André Negrão, maar dat verliep ook niet helemaal moeiteloos. De Nederlander haalde André buiten de baan in en moest hierdoor dus de plek teruggeven. Dat deed hij dan wel weer slimdoor de Braziliaan voorbij te laten bij de hairpin van bocht 11 kon Giedo op het rechte stuk André al weer voorbij. 

Bij de concurrentie waren er ook de nodige problemen. Zo waren er remproblemen bij Pierre Ragues en was er een spin vooFjordbach na contact met de Corvette. Nyck de Vries zou nog acht seconden verliezen bij een pitstop, nadat hij moest wachten tot de Rebellion uit zijn pitbox weg was. Hierover zei hij tijdens de race dat dit onvermijdelijk wasals ze langer waren doorgereden had dit ze meer tijd gekost. Uiteindelijk eindigde de Nederlander de race zelfs op de vijfde pleknadat hij tegen het einde van de race terugviel in het veld. Paul Di Resta wist voor United Autosports de winst binnen te halen 

 

GTE-Pro:
Aan het begin van de race leek het er even op dat Aston Martin de race zou domineren, maar ze zouden nog aardig wat concurrentie ondervinden van de Porsches en dFerrari's. De race in deze categorie werd vooral gekenmerkt door het gevecht tussen de Ferrari van Pier Guidi en de Porsche van Kevin Estre. Aston Martin wist de race wel te winnen: Nicki Thiim kon de Porsche van Christensen tot de vlag achter zich te houden. 

 

GTE-Am:
In de GTE-Am vertrok de #56 wagen van Team Project 1 van pole position, die lange tijd aan de leiding reedZij zouden uiteindelijk wel de top drie halen, maar moesten de wagens van Aston Martin en TF Sport voor zich dulden. Een late inhaalactie van Charles Eastwood op Ross Gunn betekende de derde overwinning van het seizoen voor TF Sport. Onze landgenoot Jeroen Bleekemolen kende een ongelukkige race. Rond het midden van de race traden er bij hem versnellingsbakproblemen op, die hem lange tijd aan de kant hielden. De Nederlander zou de race op 8 ronden achterstand finishen.

Opmerkelijk aan deze race was dat er geen enkele ‘full-course yellow’ of safety car periode kwam.

Op 20 maart is de volgende race: dan vindt de 1000 mijl van Sebring plaats. 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden