Mercedes wederom snelste, Verstappen tevreden na eerste testweek

Bottas

Na 3 dagen testen in Barcelona zit de eerste testweek er nu op. De laatste dag van de eerste testweek zou echter niet vlekkeloos verlopen: in de loop van de dag zouden er vier rode vlaggen komen.

De ochtend:
Alle teams stuurden vrijwel direct iemand naar buiten om weer de baan op te gaan. Zo ging bij Renault Esteban Ocon aan de slag met set-up werk en testte hij de zachte compound banden uit. Het eerste kleine probleem kwam bij Romain Grosjean, maar die ging even later gewoon weer de baan op. Daar zou hij het nog wel even aan de stok krijgen met Daniil Kvyat, maar dat verliep uiteindelijk zonder echte problemen. Vettel leek daarna op weg te zijn naar een flink rondenaantal, maar moest in de derde sector zijn wagen stilzetten met een motorprobleem. Het specifieke probleem werd niet bekend, daarvoor werd de motor teruggestuurd naar Maranello.
Vettel zou uiteindelijk een nieuwe motor krijgen voor de middagsessie.

Wat verder opviel was dat Valtteri Bottas keer op keer snelste rondetijden neerzette. De snelste kwam tegen het einde van de ochtend, waar de Fin een tijd van 1:15:732 neer wist te zetten op de C5-compound. Ter vergelijking: die tijd zit slechts drie tienden af van de poletijd van 2019 en is 5 tienden sneller dan de snelste ronde die we vorig jaar tot nu toe hadden. Deze ronde kwam toevallig net op het moment dat Latifi zijn auto aan de kant zette met motorproblemen. Bij McLaren werden er door Carlos Sainz verschillende voorvleugels geprobeerd, die in tegenstelling tot het plan de ochtendsessie reed. Met 76 ronden voor Ocon leek Renault ook zijn zaakjes weer op orde te hebben.
Max Verstappen kende met 86 ronden een zeer productieve ochtend, ondanks een klein probleempje bij de anti-rollbar achter. Op Twitter liet hij weten blij te zijn met de voorlopige resultaten en dat het team hierop kan bouwen voor de volgende week.

De middag:
Na alle controverse over het ‘Das-systeem’ van Mercedes werd vandaag bekend dat dit niet toegestaan zou zijn onder de regels van 2021. Mercedes zal dit systeem dus alleen in 2020 kunnen gebruiken. Bottas liet zelf nog weten dat hij een jaar geleden het systeem leerde kennen en dat het niet onnatuurlijk aanvoelt.
Met pas een half uur op de klok werd de sessie stilgelegd door een crash van Kevin Magnussen. De Haas-coureur zou wegens een lekke band de muur ingaan, wat voor hem het einde van de dag betekende. Daniel Ricciardo ging in de middag aan de slag met een racesimulatie, die hij succesvol afrondde. Toch zou hij even later wel wegens een spin de vierde rode vlag van de dag veroorzaken. Na problemen in de ochtend zouden Vettel en Latifi in de middag wel weer de baan opgaan. Uiteindelijk zou Giovinazzi met 152 rondes veruit de meeste rondes van de dag rijden, met naast hem ook Stroll en Vettel die de 100 rondes passeerden. Lewis Hamilton kwam uiteindelijk niet in de buurt van Bottas’ 1:15:732, maar wist wel 73 ronden te rijden.

Schermafbeelding-2020-02-18-om-15.08.29-700x392
(c) AP Photo/John Raoux

©Twitter.com/F1

De Formule 1 gaat volgende week woensdag weer verder met de tweede testweek.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden