Het begin van een nieuw decennium

Het Formule 1 seizoen 2020 betekent het begin van een nieuw decennium Formule 1. Wat gebeurde er de laatste keer toen er in de Formule 1 een nieuw decennium aanbrak?

Door grote veranderingen in de regels werd 2009 een seizoen met een speciaal tintje. Terwijl de gevestigde orde van McLaren en Ferrari moeilijkheden ervaarden, beleefde het team van Ross Brawn een magisch seizoen. 2010 zou echter een ander verhaal worden. BrawnGP werd Mercedes, Michael Schumacher maakte zijn befaamde comeback en Red Bull werd een ware titelkandidaat. Fernando Alonso werd kopman bij Ferrari, waar Felipe Massa na zijn ongeluk weer terugkeerde, en regerend kampioen Jenson Button werd teamgenoot van Lewis Hamilton bij McLaren.

Na de wintertests in Jerez beloofde 2010 een dicht seizoen te worden, en zo zou het ook uitpakken. Ferrari, McLaren en Red Bull boekten elk een overwinning in de eerste drie races, ware het niet dat ze alle drie voor Vettel hadden kunnen zijn als hij geen mechanische pech had gehad. Jenson Button toonde ware titelaspiraties door de chaotische GP van Australië te winnen, gevolgd door nog een overwinning in de halfnatte race van China.

Mark Webber en Red Bull leken daarna de touwtjes sterk in handen te hebben: Mark Webber pakte twee overwinningen op rij in Spanje en Monaco en ging voorafgaand aan de GP van Turkije gezamenlijk met Vettel aan de leiding in het kampioenschap. De twee leken op een tweede 1-2 van het seizoen af te gaan, totdat ze elkaar in de wielen reden. McLaren profiteerde maximaal met beide coureurs op plekken 1 en 2, gevolgd door nog een 1-2 na een tactisch steekspel in Montréal. Ondanks dat Red Bull de twee daaropvolgende races won was de sfeer niet optimaal binnen het team. Mark Webber kreeg na het voorvleugelincident sterk de neiging dat hij tweede coureur was geworden, iets dat bevestigd werd na zijn overwinning in Engeland, waar hij tegen het team riep ‘not bad for a number two driver.’

Gedurende deze periode ging het Ferrari niet voor de wind. Alonso presteerde slechts matig in Monaco en Turkije, en daar kwam het debacle met Lewis Hamilton in Valencia ook nog bij, waar Alonso en Ferrari zich erg tegengewerkt voelden door de wedstrijdleiding. Dit gevoel werd nog sterker na de straf voor Alonso in Silverstone, waar hem een solide puntenfinish ontnomen werd. Na de GP van Engeland stond Alonso 47 punten achter op kampioenschapsleider Lewis Hamilton.

Bij de race in Duitsland leek alles echter omgedraaid. Felipe Massa, die tot nu toe sterk onder gepresteerd had ten opzichte van Alonso, ging aan de leiding en leek op de overwinning af te gaan. Toen kwamen er echter teamorders in het spel, waarbij Massa plaats moest maken voor Alonso en hem hierdoor de overwinning gunde. Ondanks alles leek Ferrari’s snelheid bevestigd met wederom een podium voor Alonso in Hongarije.

Na de winterstop was het giswerk wie er het kampioenschap zou winnen. Lewis Hamilton won een chaotische race op Spa-Francorchamps, waar titelkandidaat na titelkandidaat uit de race viel. Na België waren het echter Lewis’ titelaspiraties die kleun op kleun kregen door domme uitvalbeurten in Monza en Singapore. Ferrari scoorde hier twee overwinningen op rij, waardoor Alonso weer volop meedeed in de titelstrijd.

Mede door dit alles werden de laatste vier races cruciaal voor het wereldkampioenschap. Red Bull leek weer de overhand te krijgen, met een dominante 1-2 in Japan. Toch was de betrouwbaarheidsgifbeker nog niet helemaal leeg voor het team uit Milton Keynes. Na de hele race aan de leiding gelegen te hebben blies Vettels motor op, iets dat op dat moment voor hem einde oefening leek te zijn voor het kampioenschap. In Brazilië was er voor Red Bull weer niks aan de hand, en het team won het constructeurskampioenschap in stijl.

Alles zou nu dus beslist worden onder de lichten van Abu Dhabi. Button zat niet meer in de strijd, en voor Hamilton moest er een wonder gebeuren om hem kampioen te maken. Voor Alonso, Webber en Vettel stond echter alles nog op het spel en het leek erop dat Alonso en Webber het onderling zouden beslissen. Dit leek nog steeds het geval na de kwalificatie, waar het er voor de twee nog altijd rozig uitzag. Alleen zouden tijdens de race de rollen omgedraaid blijken. Toen Webber vroeg binnenkwam voor een eerste pitstop besloot Ferrari om diens strategie te volgen en zich zo te focussen op Webber. Dit bleek alleen niet goed uit te pakken, want Vettel bewees door een lange eerste stint dat dit de manier was om niet in het verkeer terug te vallen. Terwijl Vettel onwetend over zijn glansrijke situatie naar de vlag reed zaten Alonso en Webber vast achter de Renault van Vitaly Petrov, die ze tot de vlag achter zich wist te houden. Een Alonso op plek 7 en Webber op plek 8 was genoeg om Sebastian Vettel de jongste Formule 1 kampioen ooit te maken.

Ondertussen is weinig meer hetzelfde als in 2010. De auto’s zien er volledig anders uit en qua technologie zijn grote stappen vooruitgemaakt. Waar Vettel en Hamilton na 2010 allebei slechts één titel hadden hebben de twee er nu samen al tien te pakken. De driestrijd aan de top is wel gebleven, met Mercedes, Ferrari en Red Bull die daar de dienst uitmaken.

En of 2020 net zo’n goed jaar wordt als 2010? Nu de wintertests steeds dichterbij komen zal het niet lang meer duren voordat we daar achter gaan komen.

Artikel door Stijn Bijlsma (17 jaar): Mijn passie voor de autosport heb ik eigenlijk al sinds jongs af aan, mede doordat mijn vader mij aanspoorde om in 2008 de GP van Brazilië te kijken. Dit bleek een gouden tip, want sindsdien heb ik vrijwel geen enkele race meer gemist. 2010 was voor mij een van de beste jaren uit mijn jeugd, dus na recent dat seizoen te hebben teruggekeken besloot ik dit artikel te schrijven. In 2018 besloot ik om naast de Formule 1 ook Indycar, MotoGP, DTM, Rally en Formule E te kijken en daar kennis over op te doen. Als motorsportfan vind ik het dus leuk om daar af en toe wat artikelen over te schrijven en jullie te informeren. Op naar een mooi racejaar in 2020!