Aanpassing circuit lay-out Mexicaanse E-Prix

(c) FIAFormulaE

Het zesde seizoen Formule E is in volle gang. Hoewel veel mensen nog van mening zijn dat Formule E geen serieuze raceklasse is door het bestaan van Fanboost, attackzones en de gekunstelde kwalificatiesessies, zijn de races toch regelmatig een groot spektakel en neemt de populariteit toe. Een van de spectaculairste races van het afgelopen seizoen was de Mexicaanse E-Prix. Er werd geracet op een lay-out van het Autódromo Hermanos Rodríquez waarbij zowel delen van de Formule 1 lay-out als de oval gebruikt werden. Voor de editie van 2020 wordt de lay-out aangepast.

Het begin van de lay-out blijft hetzelfde tot aan bocht 3. Deze bocht gaat niet meer rechtsaf richting het beroemde stadion Foro Sol, maar linksaf richting de S-bochtensectie van de bekende Formule 1 lay-out. De coureurs komen uit bij een haarspeldbocht en rijden vervolgens richting het Foro Sol over de laatste knik in de S-bochtensectie. In de stadionsectie blijven de smalle haakse bochten in stand. Anders dan in de Formule 1 verlaten de coureurs het stadion door achter de tribunes langs te rijden. Deze lange doordraaiende bocht naar het rechte stuk werd tot dit jaar onderbroken door een chicane. De chicane wordt vanaf 2020 verwijderd, waardoor het rechte stuk tussen de laatste en eerste bocht langer vol gas zal zijn.

(c) FiaFormulaE

Door de aanpassingen zullen de snelheden op het circuit hoger zijn. Daarnaast zal het een uitdaging worden voor de coureurs op het gebied van energie management, omdat het circuit langer is geworden. Het overkoepelende doel van de aanpassingen aan de lay-out is om de race nog spectaculairder te maken dan de voorgaande edities.

Of dit gaat lukken zal te zien zijn tijdens de Mexicaanse E-Prix die op 15 februari wordt verreden. Om 7:00 uur Nederlandse tijd wordt er gekwalificeerd, en om 11:00 uur Nederlandse tijd start de E-Prix.