Hoe presteerden de coureurs van 2019? Deel 3: Romain Grosjean

1920x1080-Romain-Grosjean-Haas-GP-België-2019

Na een veelbewogen Formule 1-seizoen, blikt Grand Prix Radio terug op alle coureurs die het afgelopen jaar aan de races hebben meegedaan. Welke coureur heeft een topseizoen achter de rug en wie viel tegen? We blikken terug in de omgekeerde volgorde van het wereldkampioenschap. Vandaag: Romain Grosjean.

Als er iets is wat een coureur graag heeft in een auto, is het voorspelbaarheid. Weten wanneer de auto wat gaat doen. Niets geeft een grotere deuk in je vertrouwen dan een onvoorspelbare auto. De Haas van 2019 was misschien wel de meest onvoorspelbare auto van het hele setje en de coureur die daar het meeste onder leed, was Romain Grosjean. De Fransman sprokkelde acht puntjes bij elkaar in 2019 en dat is eigenlijk gewoon onder de maat. Tel daar een aantal onnodige incidenten bij op en hij mag zich in z’n handjes knijpen dat hij ook volgend jaar nog op de grid staat.

Romain Grosjean is een bijzondere. Klopt alles, dan kan hij de sterren van de hemel rijden. Klopt er iets niet, dan kan hij verzanden in nutteloos getier over de boordradio en rijdt hij rond alsof de handrem erop staat, tot grote ergernis van zijn team. Meer dan eens struikelde Grosjean volledig onnodig over zichzelf, iets waar hij eigenlijk zijn hele loopbaan al last van heeft.

Nu moet worden toegegeven dat de Haas een aparte auto was. Soms rolde er zomaar een kanontijd uit de auto in een kwalificatie, tot grote verbazing van het volledige team. Niemand kon dan precies aangeven waar de snelheid vandaan kwam en zo snel als het was gekomen, verdween het ook weer. Dan werd Grosjean in een race aan alle kanten om de oren gereden, als een fiets op de snelweg. Als je zo’n auto hebt, moet je een coureur hebben die in balans is. Op wie je kunt bouwen en die je de weg kan wijzen. Zo’n coureur was Romain Grosjean niet in 2019 en hij heeft mazzel dat Haas hem nog een jaar geeft.

Ooit leek Grosjean op weg om de nieuwe Franse Formule 1-ster te worden, maar die belofte is nooit ingelost. Met de Haas lijkt het ook in 2020 een moeilijke opgave om echt te schitteren en het valt te verwachten dat het team niet nog een jaar geduld gaat hebben met iemand die soms op onverklaarbare wijze achterstevoren staat en die amper kansen weet te benutten. Na de Grand Prix van Duitsland, waar Grosjean zevende werd, bleven punten uit. Het moet echt veel beter, anders zien we hem in 2021 niet meer terug.

ONZ5130-361-700x467
(c) Haas F1

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden