Hoe kwam Racing Point aan het bewijs tegen Renault?

(c) Renault F1 Team

Renault kreeg afgelopen week het deksel op de neus toen het door een protest van Racing Point uit de uitslag van de Grand Prix van Japan werd gehaald en het negen kostbare punten voor het constructeurskampioenschap in rook zag opgaan.

De kwestie draait om een illegaal systeem dat automatisch de rembalans van de RS19 regelt. De afgelopen dagen is er volop gespeculeerd hoe Racing Point aan het benodigde bewijs is gekomen om de klacht aanhangig te maken. Volgens sommige bronnen zou het team uit Silverstone de informatie hebben gekregen van een nieuwe medewerkster die voorheen in dienst was bij Renault, maar Auto, Motor und Sport komt met een heel ander en bijzonder interessant scenario.

GoPro-beelden Daniel Ricciardo

Volgens de Duitse autosportwebsite zou Racing Point de smoking gun hebben verkregen uit onboard camerabeelden van Daniel Ricciardo tijdens de wintertest, afgelopen februari in Barcelona. Op die beelden – gefilmd met de helmcamera van de Australiër – is duidelijk te zien dat Ricciardo geen enkele maal het knopje voor de rembalans aanraakt, maar dat op het display op het stuur wel degelijk is te zien dat het percentage van de balans verandert.

Aanrijding Perez zorgt voor vervolg

De video zorgde in eerste instantie niet voor veel ophef, maar de ingenieurs van Racing Point werden aan de beelden herinnerd toen Sergio Perez tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in aanraking kwam met een Renault en vervolgens – door een technisch mankement – de hele race zijn rembalans niet meer kon aanpassen. Bij Racing Point raakte men er van overtuigd dat Renault met een automatisch systeem reed.

Racing Point verzint list

De stal van Lawrence Stroll besloot vervolgens om bij de FIA een aanvraag in te dienen om met een geautomatiseerd rembalanssysteem te mogen rijden. De technische commissie wees dat verzoek af omdat zo’n systeem illegaal zou zijn, waarop Racing Point genoeg wist en besloot een officieel protest in te dienen tegen Renault. Dat protest werd ondersteund door (nieuwe) onboard racebeelden van zowel Ricciardo als Nico Hülkenberg. Daarop zou duidelijk te zien zijn dat de rembalans elke ronde op precies dezelfde plaats veranderde, zonder dat de rijder aan het knopje zat.

FIA stelt onderzoek in

Uiteindelijk ging de FIA na de Grand Prix van Japan over tot een onderzoek en dat leidde tot de schorsing van Renault. Het meest opmerkelijke aan de zaak is echter dat dit volgens Auto, Motor und Sport niet gebeurde op basis van de door Racing Point aangekaarte kwestie met de rembalans, maar met een totaal ander systeem waarvaan Racing Point niets wist en dat de achterremmen van de RS19 zou controleren. Volgens de FIA zou dit systeem niet illegaal zijn, maar wel een rijdershulp. En dat is een schending van artikel 27.1 van het sportieve reglement dat voorschrijft dat de coureur de auto zelf moet besturen.

Jouw reactie