Binotto over rijdersduo Vettel en Leclerc: ‘Nog steeds een luxe’

(c) Scuderia Ferrari

De Italiaanse pers is eenduidig in z’n oordeel over de prestatie van Ferrari gisteren tijdens de Grand Prix van Rusland. Volgens de media heeft het team zijn coureurs niet in de hand en had de Scuderia de race moeten winnen.

Charles Leclerc en Sebastian Vettel waren de race vanaf de eerste en derde plaats begonnen. Vooraf hadden de coureurs afgesproken dat Leclerc dezelfde lijn zou kiezen als Vettel en een tow zou geven naar de eerste bocht, waardoor ze als nummers één en twee de race konden voortzetten. Die tactiek werkte iets te goed, niet alleen wist Vettel Lewis Hamilton op P2 in te halen, de Duitser schoot door de slipstream ook voorbij aan Leclerc en pakte de leiding in de wedstrijd. Volgens afspraak zou Vettel de leiding weer terug moeten geven aan Leclerc, maar dat gebeurde niet.

Wat volgde had alle kenmerken van een slecht uitgevoerd toneelstuk: Leclerc leek niet te begrijpen waarom Vettel zijn positie niet teruggaf aan de Monegask, terwijl de Duitser duidelijk niet van plan was Leclerc voorbij te laten en zich later helemaal niets van een afspraak hierover wist te herinneren. Het team besloot dan maar eigenhandig in te grijpen door Leclerc als eerste van beide coureurs naar binnen te halen en Vettel langer op slijtende banden buiten te laten. Deze undercut moest Leclerc de leiding teruggeven. Teambaas Mattia Binotto ontkende dit na afloop stellig: “De undercut was niet bedoeld om Charles zijn positie terug te geven. Zijn banden waren versleten, de linker achterkant was er totaal aan, dus het was het juiste moment.”

Aan het onderlinge gedoe kwam een einde door het uitvallen van Vettel, maar het kwaad was toen al geschied. Leclerc had even daarvoor een pitstop uitgevoerd, maar Lewis Hamilton nog niet. De virtual safety car die door Vettel in werking trad, gaf Hamilton de gouden gelegenheid om een ‘gratis’ pitstop te maken en de leiding in handen te nemen.

Volgens de Gazzetta dello Sport heeft het incident geleid tot een breuk binnen het team waarbij de ene helft loyaal is aan de oude strijder Vettel, terwijl een ander deel juist partij kiest voor Leclerc en de toekomst. De Corriere dello Sport heeft het zelfs over ‘een oorlog.’

Het team zelf doet ondertussen aan damage control. Binotto liet na afloop van de race aan Sky Sports weten het nog steeds ‘een luxe’ te vinden om ‘twee fantastische coureurs’ te hebben en nam nadrukkelijk Vettel in bescherming: “We hebben Seb gevraagd de positie terug te geven, maar het is eerlijk gezegd wel zo dat Charles op dat moment niet dicht genoeg achter hem zat, we zouden tijd hebben verloren. We hadden deze beslissing ook nog later in de race kunnen nemen.”

Achteraf is de hele discussie over ‘wat als’ onnodig. De uitvalbeurt van Vettel en de daaropvolgende virtual safety car ruïneerden niet alleen zijn race, maar ook die van Leclerc. Beide coureurs lieten na afloop van de race niet echt het achterste van hun tong zien, maar achter de schermen zal er ongetwijfeld wat aan de onderlinge relatie gewerkt moeten worden.

Jouw reactie