Teams krijgen vanaf volgend jaar extra MGU-K

(c) Haas F1

De Formule 1-teams mogen vanaf volgend jaar onbestraft een extra MGU-K gebruiken. Nu staat de limiet nog op twee, maar vanaf 2020 wordt dat dus drie.

Het komende Formule 1-seizoen wordt met 22 races het langste seizoen in de geschiedenis van de sport en dat baart vooral de technici bij de teams zorgen. De coureurs krijgen per jaar namelijk de beschikking over een beperkt aantal van drie volledige krachtbronnen. Gebruiken ze er meer dan lopen ze gridstraffen op. Aan de MGU-K – dat de kinetische energie van de remmen omzet in elektriciteit – zit zelfs een limiet van twee stuks per seizoen. Het onderdeel wordt gezien als één van de kwetsbaarste in de Formule 1-motor en zorgt dit weekend op Spa-Francorchamps al voor de nodige gridstraffen.

Met het oog op die extra 22ste race volgend seizoen hebben de teams aan de bel getrokken bij de Formule 1-organisatie. Gezamenlijk is besloten om in 2020 een derde MGU-K toe te staan. Daarmee komt dat element op gelijke hoogte met de verbrandingsmotor, de turbo en de MGU-H. Van de energy store en control electronics mogen er ook volgend jaar slechts twee worden gebruikt.