Max Verstappen wint krankzinnige Grand Prix van Duitsland

(c) Formula1

Max Verstappen heeft op spectaculaire wijze de Grand Prix van Duitsland gewonnen. De Nederlander maakte in de regen vijf pitstops en was nadat de mist en rookwolken waren opgetrokken de snelste van het hele veld. Verstappen kreeg op het podium gezelschap van een verrassend tweetal: de als twintigste gestarte Sebastian Vettel werd tweede, Daniil Kvyat derde.

De 78ste Grote Prijs van Duitsland begon om 15:20 uur na een paar formatierondes achter de safety car. Verstappen verloor direct na het doven van de lichten twee plaatsen aan Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen.

(c) Formula1

Ook Pierre Gasly verloor terrein, terwijl Vettel in één ronde opschoof van P20 naar P14. Verstappen herstelde snel van zijn matige start en ging in de tweede ronde Raikkonen weer voorbij.

Eerste safety car zorgt voor pitstops

Nog geen halve minuut later moest de safety car de baan op omdat Sergio Perez zijn RP19 in de muur had geparkeerd. De Mexicaan kon ongedeerd uitstappen, maar hij werd wel de eerste uitvaller.

(c) Formula1

Vettel en Hamilton maakten van de gelegenheid gebruik om naar binnen te komen en hun full wet regenbanden te vervangen voor intermediates. De rest van het veld volgde het voorbeeld van beide wereldkampioenen en niet veel later reed vrijwel het hele veld op de semi-regenbanden. De drukte in de pitsstraat zorgde voor een unsafe release bij Ferrari. De Italianen stuurden Leclerc naar buiten terwijl Romain Grosjean net langs reed.

Geldboete voor Ferrari na unsafe release Leclerc

Nadat de rust was weergekeerd lag Verstappen nog steeds op een derde plaats, achter Hamilton en Bottas. Beide Ferrari-coureurs waren inmiddels opgeschoven naar P4 (Leclerc) en P8 (Vettel). De Monegask was echter under investigation naar aanleiding van zijn pitstop, maar kreeg daarvoor geen straf. Wel kreeg zijn team een boete. Merkwaardig, want Verstappen kreeg eerder dit jaar in Monaco nog een tijdstraf van vijf seconden voor een vergelijkbaar vergrijp.

Ricciardo tweede uitvaller na opblazen Renault-motor

Daniel Ricciardo werd in de 16de ronde de tweede uitvaller. De onzichtbaar rijdende Australiër blies de krachtbron van zijn RS19 op en moest onder een dikke rookpluim een parkeerplek opzoeken. Inmiddels was Verstappen de Fin Bottas aan het binnen hengelen. De Nederlander zat in de DRS-zone en vergaloppeerde zich bijna bij zijn eerste inhaalpoging.

Magnussen schakelt over op slicks

Hoewel het hier en daar nog licht regende besloot men bij Haas een gokje te wagen en in de 24ste ronde Magnussen op de zachte rode band te zetten. Niet veel later volgde Vettel en ook Verstappen wisselde naar de droogweerband, in zijn geval de gele medium. Dat hij daar niet erg tevreden mee was bleek twee ronden later. De Nederlander slipte en maakte een 360. Hij kon zijn weg vervolgen, maar liet over de boordradio zijn ongenoegen blijken over de bandenkeuze: “Jullie hadden me de zachte band moeten geven, deze zijn te hard.”

Leclerc valt uit in chaotische fase

Ook Leclerc en Hamilton hadden moeite met hun droogweerbanden. Alleen voor de jonge Monegask bleek een kleine misstap direct einde wedstrijd: Hij slipte van de baan en kwam vast te zitten in de grindbak wat direct een safety car veroorzaakte.

(c) Formula1

Ook Hamilton schoot van de baan, vlak voor de ingang van de pitsstraat. Hij verloor daarbij een deel van zijn neus en schoot aan de verkeerde kant van het paaltje de pitsstraat in.

(c) Formula1

Na een chaotische banden- en neuswissel plaatste de wedstrijdleiding de Engelsman under investigation vanwege het afsteken van de baan.

Verstappen naar P1

Inmiddels was de rest van het veld weer naar de intermediates gegaan en na het optrekken van de rookwolken lag Verstappen op P1, gevolgd door Nico Hülkenberg en Bottas. De achterblijvers werden langs het veld en de safety car gedirigeerd en in de 34ste ronde kon men weer racen.

Tijdstraf voor Hamilton

De wedstrijdleiding had zich inmiddels over het incident met Hamilton gebogen en besloten de Engelsman een tijdstraf van vijf seconden te geven. Niet veel later volgde een nieuw onderzoek naar de regerend wereldkampioen: dit keer voor het onnodig langzaam rijden tijdens een safety car.

Weer safety car na spin Hülkenberg

In de 40ste ronde moest de safety car opnieuw naar buiten. Dit keer had Hülkenberg zijn Renault in Bocht 16 in de grindbak geparkeerd. Verstappen besloot direct naar binnen te gaan voor een nieuw setje inters. Hij behield daarbij de leiding in de wedstrijd, met Bottas en Hamilton vlak achter hem op P2 en P3. Op een opdrogende baan en met nog twintig rondes te gaan werd het veld weer losgelaten.

Bottas crasht op weg naar het podium

Twee rondes later was Verstappen de eerste die de groene natweerbanden inruilde voor een laatste setje verse softs. De rest van het veld besloot hetzelfde te doen en in ronde 49 lagen opeens Kvyat en Lance Stroll tweede en derde achter de Nederlander. Hamilton had zijn tijdstraf genomen en viel ver terug. De enige Mercedes die nog aanspraak kon maken op een podium was Bottas, maar die vergooide zijn kansen in ronde 58. De Fin waagde een inhaalpoging op Stroll, maar verloor bij het uitkomen van de laatste bocht zijn W10 en knalde keihard in de bandenstapel. Opnieuw een safety car.

Verstappen pakt zevende zege

Deze keer duurde het vier rondes voor het veld weer vrije baan kreeg. Dit keer was het Vettel die bij Stroll aandrong voor P3. Met nog twee rondes te gaan lukte het de Duitser om de Canadees in te halen en zo een podium veilig te stellen. Uiteindelijk kwam Vettel te kort om ook nog Verstappen te verschalken. De Nederlander won zo zijn zevende Grand Prix.

Uitslag 78ste Grand Prix van Duitsland:

(c) Formula1

Jouw reactie