VT2 Oostenrijk: Zware klappers voor Bottas en Verstappen

(c) Red Bull Content Pool

De tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk heeft flink wat spektakel opgeleverd. Binnen een tijdspanne van nog geen kwartier schoten zowel Max Verstappen als Valtteri Bottas en Sebastian Vettel hard van de baan.

Waar de Duitser wegkwam met een paar versleten Pirelli-banden, daar moesten Verstappen en Bottas de sessie staken met flink schade aan hun auto’s.

Kerbs veroorzaken problemen

Terwijl de helft van de coureurs lang binnen bleven waren het de McLarens die in het eerste kwartier het voortouw namen, waarbij Carlos Sainz (1:06.140) de overhand had op teamgenoot Lando Norris (1:06.275).

Bij Bottas was de oude motor waarmee hij vanochtend reed weer vervangen door de jongste specificatie. De Fin dook na een kwartier naar buiten en had in zijn eerste snelle rondje een flink uitstapje buiten de baan. Het leverde echter (nog) geen schade op. Meerdere coureurs hadden in dit stadium last van de hoge kerbs. Op de televisiebeelden was duidelijk te zien dat onder andere Lance Stroll en Antonio Giovinazzi stukken carbon verloren en ook Hamilton en Pierre Gasly ondervonden problemen met de track limits, maar die leken voornamelijk te worden veroorzaakt door de onvoorspelbare windvlagen.

Einde training Verstappen

Na bijna veertig minuten kwam er voor Verstappen een einde aan de sessie. De Nederlander schoot door een windvlaag hard van de baan in Bocht 9 en klapte met de achterkant van zijn auto vol in de bandenstapels. Daarbij brak de ophanging van zijn rechter achterwiel af. Verstappen stond direct buiten de auto, maar de auto moest worden afgetakeld en dat leidde tot een rode vlag.

Opnieuw code rood door crash Bottas

Na vijf minuten werd de baan weer vrijgegeven, maar enkele minuten later was het opnieuw raak. Dit keer schoot Bottas er in Bocht 5 keihard vanaf. De Fin dook frontaal in de bandenstapels, wat leidde tot het afbreken van de neus en beide wielophangingen van zijn Mercedes. Direct waren er rode vlaggen. Bottas bleef lang zitten, maar kon uiteindelijk op eigen kracht de auto verlaten. Hij leek in orde, maar moest zich vanwege de grote impact van de klap – 25G – verplicht melden bij het medisch centrum.

Ook Vettel hard van de baan

Vijf minuten nadat de rust was weergekeerd moesten de baancommissarissen opnieuw aan de bak. Dit keer met de gele vlaggen vanwege een harde spin van Vettel. De Duitser miste in volle vlucht Bocht 9 – vermoedelijk door een windvlaag – en schoot zijdelings de grindbak in. Zijn SF90 raakte niet beschadigd, maar de banden waren compleet naar de maan en dus moest Vettel terug naar de garage.

Tussen alle rode en gele vlaggen had Charles Leclerc – op softs – de snelste tijd naar 1:05.086 gebracht, terwijl Bottas en Pierre Gasly op dat moment de tweede en derde tijd hadden staan. Hamilton kwam even niet voor in het stuk, de Engelsman reed dan ook op de harde band. Inmiddels was de rest van het veld aangekomen in de fase van de long runs en dus werden de snelle tijden niet verder aangescherpt.

Tijdenlijst tweede vrije training Grand Prix van Oostenrijk:

(c) F1

Morgen staan de derde vrije training (12:00 uur) en kwalificatie (15:00 uur) op het programma. De kwalificatie is uiteraard live te horen op Grand Prix Radio.

In onze podcast Formule 1 aan Tafel blikken we vooruit op de Grand Prix van Oostenrijk:

Jouw reactie