Banden blijven bottleneck voor Ferrari

(c) Scuderia Ferrari

De dunnere banden die Pirelli dit jaar produceert, bezorgen Ferrari nogal wat slapeloze nachten. Dat zegt teambaas Mattia Binotto in een uitgebreid interview met Autosport.

Pirelli maakt dit jaar gebruik van rubber met een dunner loopvlak, dezelfde die de Italiaanse rubberfabrikant vorig jaar meenam naar de Grands Prix van Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Daar was al te zien dat Ferrari moeite had om die banden gekoeld te krijgen. En ook dit jaar is het volgens Binotto een hele worsteling om de banden binnen het venster van de optimale gebruikstemperatuur te krijgen: “Het grote verschil is dat we vorig jaar een prima warm-up hadden en we ons vervolgens moesten concentreren op het maximaal koelen van de banden. De nieuwe banden zijn wat dat betreft totaal anders: het opwarmen is veel moeilijker. Om het ideale venster te bereiken moeten we nu juist verder opwarmen. We kunnen dat doen door de hitte van de remmen te gebruiken, maar het heeft ook te maken met downforce. Nu hebben we – zoals je op de rechte stukken kunt zien – een vrij snelle auto, maar dat betekent niet dat we de beste downforce hebben in de pitsstraat. We moeten ons zelf afvragen of we naar een totaal andere aanpak moeten kijken om uiteindelijk betere prestaties te behalen.”

Ondanks de rubberproblematiek is Binotto optimistisch gestemd over de kansen van de Scuderia in Canada: “We weten dat we niet competitief genoeg zijn en we hebben geen upgrades op stapel staan. Maar het specifieke karakter van Canada met z’n hoge topsnelheden en extreme rem- en tractiepunten biedt mogelijkheden. We gaan ons best doen om de fouten van de laatste races achter ons te laten.”

Jouw reactie