‘Betrouwbaarheid aandrijfstang oorzaak tegenvallers Renault’

(c) Renault Sport F1 Team

Renault heeft de eerste races van het seizoen met een beperkt vermogen moeten rijden vanwege problemen met de aandrijfstangen van de V6-krachtbron. Dat stelt Renault-teambaas Cyril Abiteboul in een interview met de Engelstalige site van Motorsport.com.

De Franse stal kent een matige start van het seizoen, vooral doordat de onbetrouwbare MGU-K voor flink wat uitvalbeurten heeft gezorgd. Maar daar bovenop zat er ook een fundamentele ontwerpfout in de aandrijving van de motor waardoor deze ‘geknepen’ moest worden, onthult Abiteboul. Volgens de Fransman werd het probleem in Bahrein ontdekt en heeft het team vervolgens in China en Azerbeidzjan met minder vermogen moeten rijden om de zaken niet te verergeren.

Pas met de introductie van de B-spec motor in Barcelona zou het probleem verholpen zijn en kregen Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo de beschikking over extra vermogen, aldus Abiteboul: “In Barcelona hebben we een stap gezet in vermogen, maar zijn we nog niet voluit gegaan. We wilden eerst nog wat zaken inspecteren en er zeker van zijn dat alles oké is. Vanaf dit weekend kunnen we echter nog een stap zetten. Om je een indruk te geven: we wilden over twaalf maanden 50kW meer vermogen uit de motor halen, we zitten nu al op 40kW en we willen in de loop van dit seizoen nog eens 10kW vinden.”

Jouw reactie