‘Nieuwe voorvleugel Mercedes illegaal’

(c) Mercedes AMG

Mercedes lijkt door de FIA op de vingers te worden getikt voor het gebruik van een illegale voorvleugel. De Zilverpijlen rijden in China met nieuwe vleugels, maar volgens Auto, Motor und Sport is de laatste update niet reglementair.

In de reglementen staat dat de opstaande buitenkant van de vleugel – de wing end plate – vanaf de zijkant gezien de rest van de vleugel voor 95% moet bedekken. Bij de nieuwe Mercedes-vleugel zou dat niet het geval zijn. Het lijkt er op dat de renstal uit Brackley er bewust voor heeft gekozen om als test met de nieuwe vleugel te gaan rijden om de grenzen van de regels op te zoeken. Morgen zien we dus waarschijnlijk weer de oude versie.

Ook Red Bull en Williams zouden met de wing end plates hebben geëxperimenteerd, maar zouden eveneens door de FIA zijn teruggefloten.

De teams besteden dit seizoen veel tijd en geld aan het ontwerp van de nieuwe en veel eenvoudigere voorvleugel die moet zorgen voor meer inhaalmanoeuvres. Waar de vorige vleugels er voor zorgden dat de luchtstromen langs de binnenkant van de voorwielen en via de bargeboards naast en achter de auto verdwenen (inwash), daar is men nu vooral bezig om die luchtstromen buiten langs de wielen te laten geleiden (outwash). Alfa Romeo testte als eerste met het outwash-idee. Naar verwachting komen tijdens de volgende Grand Prix meer teams met upgrades aan de voorvleugels.

James Allison, technisch directeur bij Mercedes, legt de regelwijziging uit: