De Grand Prix van China komend weekend is niet alleen de duizendste race in de geschiedenis van de Formule 1, maar in het kielzog daarvan rijdt Toro Rosso komende zondag z’n 250ste Grand Prix.
Het is al weer dertien jaar geleden dat Red Bull het Minardi Formule 1-team overneemt van Paul Stoddart en omdoopt tot Toro Rosso, Italiaans voor rode stier. Vitantonio Liuzzi en Scott Speed zijn de eerste coureurs die voor het team in actie komen. De Italiaan scoort in de tiende race van dat eerste seizoen (de USGP op Indianapolis) het eerste WK-punt.
In 2007 stapt de stal uit Faenza van de Cosworth-krachtbron over op Ferrari-motoren en halverwege het seizoen vervangt Sebastian Vettel de Amerikaan Speed. De combinatie is direct succesvol met een vierde plaats in China. Liuzzi wordt in diezelfde race zesde.
2008 vormt het voorlopige hoogtepunt voor Toro Rosso. Vettel wint op Monza de eerste (en tot dusverre enige) race voor de stal, maar het opmerkelijkste is dat het team hoger in het constructeursklassement eindigt dan 'grote broer' Red Bull Racing.
In de jaren na het vertrek van Vettel weet Toro Rosso met een keur aan rijders (Buemi, Vergne, Alguersuari) elk seizoen regelmatig in de punten te rijden, maar het seizoen 2015 is uitzonderlijk.
Max Verstappen en Carlos Sainz rijgen in dat jaar de top-tien finishes aaneen met als hoogtepunten de twee vierde plaatsen van de Nederlander in Hongarije en de Verenigde Staten. Ook in de eerste races van 2016 scoort Toro Rosso prima, maar Verstappen vertrekt al na drie races naar Red Bull.
Nadat in 2017 ook Sainz het team verlaat en Toro Rosso in 2018 de overstap maakt naar Honda-motoren, zit de sleet er een klein beetje op, hoewel de vierde plaats van Pierre Gasly - vorig jaar in Bahrein - als een overwinning gevierd mag worden.