Nieuw motorenreglement is een compromis, aldus Brawn

(c) Formula 1.com

Zonder op de details in te willen gaan heeft Ross Brawn onthuld dat het nieuwe technische reglement voor 2021 “wat ambitieuzer” had moeten uitvallen dan het nu aan de teams is voorgelegd.

Liberty Media presenteerde een jaar geleden de eerste contouren voor een nieuw motorenreglement dat een luidere, krachtigere en vooral ook goedkopere krachtbron zou moeten opleveren. Op die manier zouden ook onafhankelijke motorenbouwers als Cosworth toegang moeten kunnen krijgen tot de Formule 1.

In de gisteren gepresenteerde visie op de toekomst van de sport staat volgens de sportief directeur van de Formule 1-organisatie een verwaterde versie van de eerste plannen. Liberty Media hoopt zo de huidige motorenleveranciers aan zich binden, aldus Brawn tegen Autosport: “We hebben vier redelijk goed geïntegreerde leveranciers. We hebben gekeken naar en gesproken met potentiële nieuwkomers, maar die waren niet echt toegewijd en dus gaan we liever verder met wat we hebben. We willen geen team verliezen, maar wanneer dat gebeurt dan is de Formule 1 aantrekkelijk genoeg om vervangers te vinden. Maar als we een motorleverancier kwijtraken dan is dat veel problematischer: het heeft direct gevolgen voor twee of drie teams. En het vinden van een vervangende motorenproducent is veel moeilijker.”

Ondanks dat de Formule 1-organisatie water bij de wijn heeft moeten doen, is Brawn tevreden over het uiteindelijke voorstel: “Misschien was ik wat al te ambitieus over de veranderingen die we konden doorvoeren. Maar ik denk dat we een goedkopere, eenvoudigere en luidere motor krijgen, het is alleen de vraag in welke mate.”

Jouw reactie