MotoGP Qatar: Viñales pakt pole in moeilijke omstandigheden

Maverick Viñales. ©MotoGP.com

In onverwacht moeilijke omstandigheden heeft Maverick Viñales de poleposition voor de VisitQatar Grand Prix voor zich opgeëist, voor Andrea Dovizioso en Marc Marquez. De temperatuur op het Losail International Circuit was aanzienlijk lager dan in alle andere sessies, ook in de test van twee weken geleden, en de harde wind kwam van precies de andere kant dan gisteren.

In die verraderlijke omstandigheden waren er de hele dag nogal wat crashes. Marc Marquez, Alex Rins en Jorge Lorenzo gingen elk zelfs twee keer onderuit, waarbij de crash van Lorenzo meteen aan het begin van FP3 zo zwaar was dat hij de rest van de sessie in het medisch centrum doorbracht.

Daar kwamen geen nieuwe blessures aan het licht en ook de blessures waarvan de Spanjaard nog aan het herstellen is (voet, pols, schippersbotje) bleken niet te zijn verergerd, maar pijn deed het wel. In de Q1-sessie van de kwalificatie reed Lorenzo de vijfde tijd. Dat was niet voldoende om door te schuiven naar Q2.

Rossi niet snel genoeg

Ook Valentino Rossi kon zich niet plaatsen voor Q2. Hij probeerde het wel in FP3 en offerde voor die poging een set zachte banden op, maar hij kon zijn problemen van de eerste dag niet goedmaken. Ook in Q1 slaagde hij er niet in Q2 te bereiken, ondanks dat hij met nieuwe aerodynamische kuipen reed die hem meer downforce moesten geven. Bij de koelere temperaturen en de harde wind die pal op het rechte stuk stond, werkte dat onvoldoende.

Rossi moet vanaf de veertiende plaats beginnen aan de GP van Qatar, om 18.00 uur Nederlandse tijd. Dat is om 20.00 uur lokale tijd. Vrijwel alle coureurs hebben bezwaren tegen die starttijd, omdat het dan snel koeler wordt en de luchtvochtigheid hoger wordt, waardoor de baan gladder wordt. De wedstrijdleiding was echter niet bereid de start een uur te vervroegen. “Dat is jammer, want ze laten ons onnodige risico’s nemen op die manier”, stelde Marc Marquez.

Marquez op sleeptouw

Dergelijke grote risico’s nam Marquez in de kwalificatie niet. In de slipstream van Danilo Petrucci, die daar niet erg over te spreken was, reed hij de derde tijd. “Danilo reed voor mij de pitstraat uit en ging niet opzij, dus hij moet niet zeuren dat ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt. Ik had de eerste rij mogelijk ook wel alleenrijdend kunnen halen, maar slechts als ik heel veel risico’s had genomen. Dat was nu niet nodig.”

Marquez had vrijdag al laten zien dat het hem en de Honda niet aan snelheid ontbreekt door het ronderecord te verbeteren, maar met de harde wind en de aanzienlijk koelere omstandigheden zat zo’n tijd er vandaag niet in. “Mijn ritme was gisteren veel beter”, zei de regerend wereldkampioen. “De eerste crash was volledig mijn schuld en kwam mede door dat mindere ritme, wat er daardoor ook niet beter van werd.” Toch was Marquez tevreden. “Dit is één van de moeilijkste circuits voor ons, dus dan is een derde plaats mooi meegenomen.”

Viñales ziet nog verbetering

Marquez was zeker niet de enige die moeite had met de lagere temperatuur en harde wind. Ook Maverick Viñales en Andrea Dovizioso – de andere twee op de eerste startrij – hadden er problemen mee gehad. “Het was glad op de baan”, constateerde de Yamaha-rijder.

“Met de harde wind was het vooral tricky aan de voorkant. Die zwabberde soms alle kanten op. Toch voelde de motor goed aan en in de tweede time attack pakte alles precies goed uit. Ik zie nog wel wat ruimte voor verbetering, vooral in de laatste sector waar ik nog wat tijd laat liggen. Maar verder ben ik heel tevreden. Dit is de beste Maverick in twee seizoenen tijd, dus ik hoop dat we dit zo kunnen volhouden.”

De trukendoos van Ducati

Bij de start zal Ducati ongetwijfeld gebruik maken van een nieuw trucje. De motoren van Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci zijn uitgerust met een ‘start device’ waarmee ze de vering achter kunnen verstellen zodat ze gemakkelijker en meer snelheid kunnen wegkomen bij de start. Bij de eerste keer remmen wordt de vering weer normaal.

Rookie Quartararo op P5

Fabio Quartararo begint zijn eerste Grand Prix als MotoGP-rijder vanaf de vijfde plaats. Een bijzondere prestatie, vonden zijn ervaren collega’s op de eerste rij. “Het is knap wat Fabio doet”, zei Viñales. “En ik ben heel blij dat hij op een Yamaha doet, want daar kunnen wij (teamgenoot Valentino Rossi en Viñales zelf, red) veel aan hebben. Hij komt vers op de machine en kan ons dus vertellen wat wij over het hoofd zien.”

Bij Quartararo’s team Petronas Yamaha, onder leiding van Wilco Zeelenberg, was Formule 1-kampioen Lewis Hamilton te gast.

Hamilton was onder de indruk in Qatar. Van hem is bekend dat hij een liefhebber van de tweewielers is. Hij reed afgelopen winter al een keer op de Superbikes-machine van Michael van der Mark. Hij sprak met Valentino Rossi af dat ze aan het eind van het seizoen een keer van plaats ruilen: Rossi in de Formule 1-wagen, Hamilton op de MotoGP-motor.

Moto2: Gripprobleem voor Bendsneyder

Dit jaar heeft de Moto2 het kwalificatiesysteem van de MotoGP overgenomen. Veertien rijders gingen rechtstreeks door naar Q2 op basis van de gecombineerde ranglijst na FP3. De anderen reden in de Q1-sessie van 15 minuten. De vier snelsten van die sessie schoven door naar Q2, ook een sessie van 15 minuten, om de volgorde van de eerste zes rijen van de startgrid te bepalen.

Vanuit Q1 gingen Marini, Bulega, Nagashima en Lecuona door naar Q2. Voor Lecuona was het nog wel even spannend. Hij werd gepromoveerd naar P4 doordat Fabio Di Giannantonio te ver buiten de lijnen kwam en zijn snelle tijd werd geannuleerd. Maar Lecuona stond aan het einde van Q1 aan de kant zonder brandstof. Pas toen zijn machine terug was en was bijgetankt kon hij starten, met nog maar 5 minuten van de 15 te gaan.

Bo Bendsneyder. ©NTS RW Racing GP

Bo Bendsneyder had zich als twaalfde al gekwalificeerd voor Q2. In die sessie liep het niet zoals de Rotterdammer hoopte. In de aanzienlijk koelere omstandigheden had hij problemen met de grip. Hij kwam niet verder dan de achttiende plaats. De snelste tijd en dus de pole position was voor Marcel Schrotter, gevolgd door Xavi Vierge en Lorenzo Baldassarri. Luca Marini, vanuit Q1 gekomen, bezet de vierde plaats, met Remy Gardner en Sam Lowes op de andere plaatsen op rij 2.

Moto3: Fenati te laat voor snelle ronde

Ook voor de Moto3 gold het nieuwe kwalificatiesysteem. Vietti, McPhee, Ogura en Fernandez gingen vanuit Q1 door naar Q2. Daarin verspeelde Romano Fenati, teruggekeerd uit een aanvankelijk levenslange schorsing, zijn kansen op een start vanaf de eerste rij door laksheid. Hoewel zijn team hem aanspoorde haast te maken, ging de Italiaan op zijn dooie akkertje de baan op, waardoor hij net te weinig tijd had om nog een vliegende ronde te rijden. Fenati moet vanaf plaats 11 beginnen aan de eerste Moto3-race van het seizoen.

Aron Canet. ©MotoGP.com

Vanaf de eerste rij beginnen Aron Canet, Lorenzo Dalla Porta en Kaito Toba. De tweede rij wordt bezet door John McPhee (die vanuit Q1 kwam), Niccolo Antonelli en Albert Arenas. Canet prees zijn nieuwe teambaas, viervoudig 250cc-wereldkampioen Max Biaggi. “Hij geeft precies de goede aanwijzingen en is een geweldige motivator”, vertelde Canet.

Jouw reactie