Prognose Racing Point: Kunnen twee paydrivers het team dragen?

De RP19 bracht veel tijd door in de garage (c) Racing Point F1 Team

Na jaren op een houtje te hebben gebeten zijn de financiële problemen voor Racing Point, het voormalige Force India, eindelijk ten einde. Met de overname van het consortium onder leiding van Lawrence Stroll heeft de stal uit Silverstone zich geen zorgen meer te maken over geld. Een vierde plaats in het constructeurskampioenschap moet dan ook het doel zijn voor het team van Lance Stroll en Sergio Perez, die eveneens veel geld in het laatje brengen.

Weinig rondes op Circuit de Barcelona-Catalunya

Slechts 625 rondes werden er gereden door de roze bolides op het Circuit de Catalunya tijdens de testdagen. Alleen Williams maakte minder kilometers. Hoe dat kwam? Het team maakte er geen geheim van dat het meer kilometers had kunnen rijden, maar dit niet deed vanwege een gebrek aan onderdelen. Alleen de meest noodzakelijke programma’s werden afgewerkt.

Omdat de overname van Force India pas eind vorig jaar werd afgerond, duurt het even voordat de nieuwe geldstromen zichtbaar worden in het team, dat de laatste jaren altijd problemen had om de begroting rond te krijgen. Vorig jaar was het niet veel anders. Ook toen reed Force India weinig rondes en maakte Sergio Pérez zich zelfs zorgen over de snelheid van zijn auto.

Toch kwam het daarmee ruimschoots goed. Als Force India de constructeurspunten niet was kwijtgeraakt dan was het (wederom) als vierde geëindigd in het kampioenschap. Ondanks het geringe aantal kilometers zijn Perez en Stroll tevreden over de auto. Gezien de grote ontwikkeling die Force India traditiegetrouw in een seizoen maakt, zou het qua snelheid dit jaar dus goed moeten komen.

Toch heeft het team ook een pijnpunt en dat zit niet in de auto, maar wel in de coureurs. Esteban Ocon werd ingeruild voor Stroll. De Canadees teert nog altijd op dat ene podium in Baku, maar heeft in twee seizoenen tijd bij Williams verder weinig van gebakken. Ook een coureur als Sergey Sirotkin kon hij vorig jaar niet de baas zijn.

Sergio Perez beschikt inmiddels over een flink aantal jaar Formule 1-ervaring, maar de vraag blijft of hij in staat is om een team bij de hand te nemen. De Mexicaan heeft af en toe een positieve uitschieter maar in de paddock wordt Perez nog altijd als een veredelde paydriver gezien. Toch zal hij de kar dit jaar moeten trekken, aangezien er bij Stroll helemaal geen aanwijzingen zijn dat hij in staat is om te slagen bij zijn nieuwe stal.

Onze analyse

Qua auto kan Racing Point Force India Stroll F1 er alleen maar op vooruitgaan. Er komt extra geld beschikbaar, wat het team alleen maar ten goede zal komen. Het is echter zeer de vraag of een team met twee paydrivers voor de vierde plaats in het constructeurskampioenschap kan gaan.

In onze podcast Formule 1 Aan Tafel legt Olav Mol uit waarom Sergio Perez nooit meer voor een topteam zal rijden:

Jouw reactie