Prognose: McLaren lijkt de weg omhoog te hebben gevonden

(c) McLaren F1

Over 9 dagen wordt in Melbourne de eerste Grand Prix van 2019 verreden. Hoe zijn de renstallen uit hun winterslaap gekomen en wat kunnen we in Australië van ze verwachten? Tot aan de Grand Prix van Australië bekijken we elke dag de voorbereiding van een van de tien teams. Vandaag McLaren.

McLaren (aantal rondes: 874)

Snelste tijd:
#55 Carlos Sainz – 1:16.913 (C5)
#4 Lando Norris – 1:17.084 (C5)

Oranje zonder franje. Zo zou je het afgelopen seizoen van McLaren kunnen betitelen. 2018 was opnieuw een kleurloos jaar voor de Britse renstal. Vooraf werd door teambaas Eric Boullier nog stoere taal gebezigd. Hij repte zelfs van een overwinning, iets wat overigens in 2012 voor het laatste gebeurde.

Met Renault als nieuwe motorenpartner zou alles beter worden. McLaren was eindelijk af van de onbetrouwbare en langzame Honda-krachtbronnen. De slechte prestaties waren niet te wijten aan het chassis. Maar ook met de Franse motor draaide McLaren anoniem mee in het Formule 1-circus.
Het kostte kopstukken Tim Goss, Matt Morris en Boullier hun baan. De uiteindelijke zesde plaats in het constructeurskampioenschap betekende ook het einde van het dienstverband van debutant Stoffel Vandoorne en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso.

Met de nieuwe technisch directeur James Key, managing director Andreas Seidl en het rijdersduo Lando Norris en Carlos Sainz staat McLaren aan het begin van een zoveelste nieuwe start. Een start die overigens redelijk veelbelovend was. Met ruim achthonderd ronden werkte de renstal meer testkilometers af dan in de voorgaande jaren. De twee testweken in Barcelona verliepen voortvarend met twee keer de snelste tijd van de dag en een zevende tijd overall van Sainz.

Onze analyse

Het lijkt erop alsof McLaren komend seizoen een goede stap vooruit kan en gaat zetten. Om welke plek in de middenmoot de renstal kan gaan strijden is nog niet echt duidelijk. Het zal in ieder geval een flinke kluif worden om in de top van die middenmoot te rijden. Er zal dan ook wat worden gevraagd van beide coureurs. Of het duo kan leveren is nog maar de vraag.

Het is voor Sainz zijn vierde jaar, maar ook al weer zijn derde team. De Spanjaard blonk niet uit bij Scuderia Toro Rosso en Renault. Nu moet Sainz de kar trekken. Norris is een debutant en Vandoorne heeft vorig seizoen aangetoond dat een eerstejaars kan verzuipen bij een team dat niet draait. Norris is zeker getalenteerd, maar er moet niet worden vergeten dat de snelle opkomst van de Brit misschien ook te maken heeft met de diepe zakken van vader Norris en dat Zak Brown zijn manager is, niet toevallig ook de CEO van McLaren is.

Jouw reactie