Analyse: wat heeft Red Bull Racing nog achter de hand?

(c) Red Bull Racong

Het waren veelbelovende woorden van Helmut Marko afgelopen week: Red Bull Racing heeft een voorsprong op Mercedes en een kleine achterstand op Ferrari. Dat gat, twee tienden volgens de Red Bull-topman, zou voor Melbourne zijn gedicht. Grote woorden, of wordt Red Bull Racing echt de verrassing van 2019?

Het vertrouwen moet groot zijn als je als Red Bull-baas dat soort teksten in de mond durft te nemen. Het maakt je als team kwetsbaar, omdat iedereen in Melbourne kan zien of het klopt of niet.

Als we kijken naar de tijden die gereden zijn in de afgelopen twee weken, dan zit Red Bull niet in de buurt van Mercedes of Ferrari. Oké, de Italiaanse en Duitse renstal reden twee compounds zachter, maar dan nog moet de energiedrankjesfabrikant een flink gat laten richting de twee topteams.

Wat Toro Rosso kan, kan Red Bull beter

Toch zijn er signalen dat Red Bull wel degelijk in de buurt van Ferrari en Mercedes zit. Kijk bijvoorbeeld naar de tijd die Toro Rosso-coureur Alexander Albon (1.16,882) heeft neergezet. Het dochterteam is slechts zes tienden langzamer dan de snelste tijd van Sebastian Vettel (1.16,221). Ervan uitgaande dat Red Bull ook dit jaar (minstens) een seconde per ronde sneller kan rijden dan Toro Rosso, zou de tijd van Vettel voor de Red Bull geen probleem moeten zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Red Bull ook daadwerkelijk sneller is dan Ferrari, aangezien ook het team uit Maranello niet het achterste van de tong heeft laten zien. Maar het geeft wel aan dat we de tijden met een korreltje zout moeten nemen. Zoals we dat ieder jaar moeten doen.

Maar waar komt dan die positiviteit bij Marko dan vandaan? Het heeft er alle schijn van dat de Honda-motor betrouwbaarder is dan het in de voorgaande seizoenen is geweest. Dat Verstappen vrijdag slechts 29 rondes in actie kwam was te wijten aan de crash van Pierre Gasly.

Zowel Toro Rosso als Red Bull stond geen één keer (rijdersfouten daargelaten) met technische problemen langs de baan. Daarmee bleef een vooraf gevreesd doemscenario rondom de nieuwe samenwerking uit.

Volgens Marko was juist die betrouwbaarheid Red Bulls grootste zorg. Als die inderdaad op orde blijkt kan Honda zich, eerder dan gepland, gaan focussen op snelheid.

Berekeningen bleken juist

Een ander zorgenkindje was de cohesie van Red Bulls berekeningen met de windtunnel en de resultaten die op het asfalt van het Circuit de Barcelona-Catalunya zouden verschijnen. Maar ook dat probleem, zoals dat bij Red Bull in 2017 het geval was, bleek niet aan de orde. Alles klopt met wat er vooraf is berekend, zo bevestigde Max Verstappen een week geleden al.

De uitspraken van Marko doen dan ook vermoeden dat Red Bull nog veel meer onderdelen in de fabriek heeft liggen, dan het in Barcelona heeft getest. En waarom zou je al je troefkaarten al prijsgeven, als je al zeker weet dat je updates gaan werken?

Als Red Bull ook dit jaar begint met een relatief kale auto – het Oostenrijkse team laat traditiegetrouw veel ruimte voor verbetering – zijn de tests een veelbelovend begin voor de rest van het seizoen. Wat dat betreft maakt het niet uit of het een paar tienden voor, of achter Mercedes zit.

Bij Mercedes en Ferrari zijn ze vooral naar elkaar aan het kijken. Lewis Hamilton roept dat het gat met Ferrari wel eens een halve seconde zal zijn, terwijl men bij Ferrari waakt voor overmoed.

Max Verstappen komt tot een andere conclusie: hij denkt dat de verschillen tussen de topteams vooral heel klein zijn. “We zitten er goed bij, maar of het genoeg is weet ik niet”, zegt de Nederlander in een interview , dat te horen is op Grand Prix Radio. “We moeten zorgen dat we in Melbourne gewoon goed punten scoren. Vorig jaar werd het kampioenschap ook pas na de zomerstop beslist.”

En daarmee slaat hij de spijker op z’n kop. Red Bull hoeft in Melbourne nog niet de snelste auto te hebben, als het team maar in de buurt van Mercedes en Ferrari zit. Als dat inderdaad zo is mag Nederland voorzichtig gaan hopen op een historisch Formule 1-seizoen.

Jouw reactie