De eerste testweek in plussen, minnen en een vraagteken

(c) Red Bull Content Pool

De eerste testweek voor het nieuwe Formule 1-seizoen zit er op, een goed moment om te bekijken wie zijn zaakjes wel (+) of niet (-) voor elkaar lijkt te hebben.

 

+ Ferrari

Charles Leclerc en Sebastian Vettel reden zich de afgelopen vier dagen compleet scheel: in totaal legden de Scuderia-azen 598 rondes af. De SF90 oogt niet alleen uitstekend, maar lijkt ook betrouwbaar en snel. De eerste twee dagen leverden Leclerc en Vettel de snelste rondetijden op en bij Mercedes en Red Bull kijkt men met argusogen naar de Italianen.

(c) Scuderia Ferrari

+ Red Bull Racing

Ondanks alle positieve geluiden de afgelopen maanden, hielden we ons hart toch een beetje vast. Zou het huwelijk tussen Honda en Red Bull de wittebroodsweken overleven met die eerste echte test in Barcelona. We kunnen gerust zijn: de RB15 ziet er snel en slank uit en het team van Max Verstappen kende nauwelijks problemen. Bemoedigend, aldus Honda-chef Toyoharu Tanabe.

(c) Red Bull Content Pool

+ Alfa Romeo Racing

Sauber F1 werd afgelopen winter omgedoopt tot Alfa Romeo Racing en door die overname min of meer het Ferrari B-team. Daarmee kon het dit jaar wel eens de rol gaan overnemen die vorig jaar Haas speelde. De eerste tekenen zijn bemoedigend: Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi reden veel en hard, maar er valt volgens de Fin nog veel meer te halen.

(c) Alfa Romeo Racing

+ Toro Rosso

Niet alleen Red Bull Racing, ook Toro Rosso profiteerde van de nieuwe Honda-krachtbron. De renstal uit Faenze werkte net als het moederteam een bijna vlekkeloze testweek af en was, op een foutje daargelaten, bijna niet naast de baan te vinden. Daniil Kvyat sloot de derde testdag als snelste af en Alexander Albon scherpte die snelste tijd een dag later nog even aan. Een voorteken van een seizoen in de subtop voor Toro Rosso? Het zou zomaar kunnen.

(c) Scuderia Toro Rosso

? Mercedes

Net als in voorgaande jaren zagen we Mercedes in de luwte zijn rondjes afwerken. Geen snelste tijden, geen ronkende persberichten. Wel 610 rondes, meer dan welk team ook. Toch schoof Lewis Hamilton Ferrari nadrukkelijk naar voren als de favoriet voor komend seizoen en helemaal zeker lijkt men niet te zijn bij de Zilverpijlen. Is dat echt zo, of is Mercedes de concurrentie zand in de ogen aan het gooien en schikken ze zich in de underdogrol? Hopelijk weten we volgende week meer.

(c) Mercedes AMG F1

– Williams

Het doet bijna pijn aan de ogen om te zien hoe het eens zo machtige Williams in de laatste jaren is weggezakt. Vorig seizoen leek de teamleiding wakkergeschud, maar de afgelopen week is weinig hoopgevend: twee-en-een-halve dag kon er niet worden getest omdat de benodigde onderdelen niet op tijd klaar waren. Twee-en-een-halve dag testtijd weggegooid. Een valse start dus, beschamend.

(c) Williams Racing

– Haas F1

Hoe fraai de VF-19 er ook uitziet: tot dusverre zijn we niet echt onder de indruk van de prestaties: de auto viel een paar keer hopeloos stil en echt snel zag het er nou ook niet uit. De Amerikanen zullen flink aan de bak moeten om in het middenveld de concurrentie aan te kunnen gaan met Renault, McLaren, Alfa Romeo en Racing Point. Werk aan de winkel.

(c) Haas F1

Renault, Racing Point en McLaren deden deze week min of meer wat van ze hadden verwacht en hebben we daarom buiten beschouwing gelaten.

Jouw reactie