Promotors bezorgd over toekomst Formule 1

(c) Pirelli

Het rommelt binnen de Formule 1-wereld. In een open brief heeft Formula One Promoters’ Association (FOPA) zijn zorgen geuit over gang van zaken in de sport en met name de manier waarop de Formule 1 wordt geleid door Liberty Media.

In Londen kwamen vertegenwoordigers van zestien Grands Prix bijeen om te praten over de situatie. “Iedereen is ontstemd”, zei promotor Stuart Pringle van de Britse Grand Prix in gesprek met de Daily Mail. “De ideeën van Liberty zijn onsamenhangend. Tot nu toe zijn we allemaal meegaand en stil geweest, maar we hebben grote zorgen over de toekomstige gezondheid van de sport onder de mensen die het nu runnen.”

Ambities Liberty Media

Liberty Media nam de Formule 1 in 2017 over van CVC. De Amerikaanse mediagigant was zeer ambitieus. Er moesten nieuwe Grands Prix komen, een jonger publiek worden bereikt en het digitale marktaandeel moest worden vergroot. Echter, geen enkele van deze doelstellingen is vooralsnog gehaald.

De ontevredenheid binnen de Formule 1 over Liberty Media neemt steeds meer toe. De FOPA zegt dat de promotors “een meer gezamenlijke aanpak” willen, evenals “de mogelijkheid om hun ervaring en expertise aan te bieden in de geest van partnerschap met de Formule 1 en de FIA.”

Open brief

Want, zo stelt de FOPA in de open brief: “Het is niet in het langetermijnbelang van de sport dat de fans de vrije toegang tot content en uitzendingen verliezen, er is een gebrek aan duidelijkheid over nieuwe initiatieven in de Formule 1 en een gebrek aan samenwerking met de promotors over de implementatie en nieuwe races mogen niet ten koste gaan van bestaande evenementen, hoewel de associatie wordt aangemoedigd door de alternatieve businessmodellen die worden aangeboden aan potentiële locaties.”

Open brief van de Formula One Promoters’ Association (FOPA) aan Liberty Media.

De FOPA valt met name over de verschuiving van free-to-air naar pay-tv en de komst van nieuwe races onder beter financiële voorwaarden. Critici melden dat Miami geen geld hoeft te betalen om een Grand Prix te organiseren. En dat laatste is tegen het zere been van Silverstone, Hockenheim, Monza, Barcelona en Mexico City, die nog een contract hebben tot het einde van het jaar en onderhandelen met Liberty Media over een nieuwe overeenkomst onder gunstigere financiële voorwaarden.

Tweederangs

“Miami krijgt schijnbaar een gratis deal”, zei Pringle. “Dat is met niemand goed gegaan, niet in het minst met de jongens in Austin, die hard werken om de race winstgevend te maken. Als dit zo doorgaat, racet de Formule 1 op tweederangs circuits, als die er al zijn.”

Een andere klacht van FOPA is de trage vooruitgang in de onderhandelingen over een nieuw Concorde Agreement, dat in 2020 moet ingaan. Kortom, de promotors vinden het tijd voor daden.

Jouw reactie