Regelwijzigingen leveren ‘slechtst denkbare scenario op’

De nieuwe voorvleugel (c) Sahara Force India

De nieuwe voor- en achtervleugels die dit jaar door de FIA verplicht worden gesteld, zouden weleens tot flink hogere rondetijden kunnen leiden. Uit simulatietests van Racing Point Force India blijkt dat de auto’s zelfs “een paar seconden per ronde” langzamer zijn, zo laat technisch directeur Andy Green weten aan Autosport.

De regelwijziging moet het effect van downforce verminderen en het voor achteropkomende auto’s eenvoudiger maken om in te halen, maar het lijkt er dus op dat als gevolg hiervan de rondetijden flink naar beneden gaan. “Het was een grote klap”, aldus Green. “Toen we het een paar maanden geleden in de windtunnel probeerden, praatten we over seconden verschil in rondetijden en ook nog eens een slecht gebalanceerde auto. Het was het slechtst denkbare scenario, maar hopelijk heeft het wel effect op closer racing.”

Green is wat dat betreft weinig optimistisch: “Ik denk dat we nauwelijks verschil zullen zien in het volgen van een andere auto. Ik hoop dat ik er naast zit en dat al het werk iets positiefs oplevert. Maar naar wat ik van de analyses heb gezien, lijkt het vrij weinig effect te hebben.”

Ook Mercedes en Red Bull zijn sceptisch over de gevolgen van de nieuwe regels.

Jouw reactie