Red Bull krijgt party-mode: ‘zitten in buurt Ferrari en Mercedes’

(c) Red Bull Racing

Red Bull Racing heeft in 2019 voor het eerst de beschikking over een ‘party-mode’, een kwalificatiemodus waarbij het motorvermogen in Q3 wordt opgeschroefd. Dat zegt topman Helmut Marko in gesprek met Motorsport.com.

Afgelopen seizoen kon het team van Max Verstappen goed meekomen in de races, maar moest het in de kwalificaties meestal genoegen nemen met een derde startrij. Met de nieuwe motorleverancier Honda denkt Red Bull ook op zaterdag goed te kunnen presteren.

“De cijfers maken ons erg optimistisch, ook als het gaat om het verbeterde vermogen. Bovendien kunnen wij nu ook voor het eerst gebruikmaken van een ‘party mode'”, aldus Marko, die vervolgens aangeeft dat de Honda-motor nu al beter is dan de Renault-krachtbron. “Als je onze GPS-data combineert met de data van Honda, dan zullen we in de buurt van Mercedes en Ferrari komen.”

Afgelopen seizoen gaf Renault ook al eens aan over een ‘party-mode’ te beschikken, maar die bleek in de praktijk niet te kunnen concurreren met Ferrari en Mercedes.

‘Ferrari en Mercedes zitten aan hun max’

Marko gaat er vanuit dat Ferrari en Mercedes het maximale uit de ontwikkeling van hun motor hebben gehaald. “Natuurlijk zitten zij ook niet stil. Maar omdat zij al op een hoog niveau zitten, kunnen zij niet meer zulke grote stappen maken. Zelfs als we 15 kW achter hen zitten, dan kunnen we dat nog wel goedmaken. Dat was met Renault in het V8-tijdperk ook zo.”

Red Bull en Renault veroverden met Sebastian Vettel tussen 2010 en 2013 acht wereldtitels. Ook in die jaren zou de motor qua vermogen onder hebben gedaan voor de krachtbronnen van Ferrari en Mercedes. Red Bull claimde dat verschil te compenseren met het chassis.

Betrouwbaarheid waarschijnlijk achilleshiel Honda

Hoewel Red Bull zich geen zorgen maakt over de snelheid, lijkt de betrouwbaarheid nog wel een pijnpuntje te zijn. “Dat zou lastig kunnen worden”, vervolgt Marko. “We gaan het seizoen waarschijnlijk niet met drie motoren uitrijden, maar als we de juiste circuits uitkiezen voor gridstraffen, dan kunnen we na een paar rondes alweer vooraan meedoen.”

In onze podcast ‘Formule 1 aan tafel’ kijkt onder anderen Olav Mol uitgebreid vooruit naar de samenwerking tussen Honda en Red Bull.

Jouw reactie