Wat verandert er in 2019 in de Formule 1? (1/2)

De nieuwe voorvleugel (c) Sahara Force India

Een nieuw jaar, een nieuw Formule 1-seizoen. En dat betekent: nieuwe coureurs, nieuwe auto’s, een nieuw team en last but not least: nieuwe reglementen. Hoewel de grootste regelwijzigingen pas in 2021 plaats zullen vinden, zijn er ook dit seizoen al wat veranderingen ten opzichte van 2018. Vandaag deel één in een serie van twee artikelen

Vleugels

De meest in het oog springende wijziging vormen de voor- en achtervleugels. Een groot minpunt van alle huidige vleugeltjes is dat ze prima werken onder ideale omstandigheden, maar niet wanneer er een auto vlak voor je rijdt. Deze maakt zoveel ‘vuile lucht’ dat slipstreamen en inhalen bijna onmogelijk wordt. Om dit makkelijker te maken heeft de raceorganisatie besloten tot het vereenvoudigen van het ontwerp van de voorvleugel: die krijgt standaard ‘wing end plates’ [de opstaande zijflappen], worden twintig centimeter breder en verder naar voren geplaatst. Ook de achtervleugel wordt breder en hoger en krijgt een grotere DRS-opening. Tot slot worden ook de ‘barge boards’ [de vleugels aan de zijkant van de cockpit] aangepakt: deze worden lager en moeten verder naar voren worden geplaatst.

Gewicht

Goed nieuws voor Max Verstappen: door zijn lengte (1.80 m) is de Nederlander een van de zwaardere coureurs van het veld en dat heeft een nadelig effect in een sport waar elke kilogram telt. Vanaf dit seizoen mogen de auto’s iets zwaarder zijn dan in voorgaande jaren. Belangrijker is echter dat de coureur, zijn stoel en veiligheidssystemen (helm, HANS en riemen) voortaan samen ten minste tachtig kilogram moeten wegen. De lichtere coureurs die onder dit gewicht uitkomen, moeten dit tot tachtig kilogram aanvullen met ballast.

Brandstof

Brandstof is altijd een issue in gemotoriseerde sport: geef je meer gas dan gebruik je meer brandstof en is je tank eerder leeg. Vroeger kon dit worden gecompenseerd door bij te tanken, maar dat mag al enige jaren niet meer. Bovendien mag er maar een maximum hoeveel brandstof in de auto worden meegenomen. Die hoeveelheid (uitgedrukt in kilo’s) is voor komend seizoen opgeschroefd van 105 kilogram naar 110 kilogram. Dit zou er toe moeten leiden dat coureurs meer gas kunnen geven en minder aan brandstofbesparing hoeven te doen en dat zou spannendere races moeten opleveren.

Banden

Vanaf dit seizoen is het voorbij met de regenboogbanden van Pirelli. De Italiaanse bandenfabrikant bood in 2018 maar liefst negen verschillende soorten banden in evenveel kleuren aan, variërend van de roze hypersofts tot en met de blauwe fullwets. Vanaf dit seizoen is dat overzichtelijker: Pirelli kiest net als voorheen drie compounds (samenstellingen) maar noemt deze voortaan tijdens elke race gewoon zacht (rood), medium (geel) en hard (wit). Geen gedoe dus voor de kijker om te bepalen wie op welke sloffen rijdt.

Donderdag deel twee met daarin een aantal aanvullende wijzigingen.

Jouw reactie