44796317_371896713572271_833022697311387997_n

De redactie van Grand Prix Radio heeft inmiddels acht van de tien teams een review gegeven. Nog twee teams te gaan dus. Vandaag maken we de balans op van Scuderia Ferrari die dit seizoen weer met lege handen stond na de laatste Grand Prix.

Het afgelopen seizoen is meer dan ooit het verhaal van de wisselende prestaties van de twee Ferrari-coureurs, Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Waar Vettel perfect uit de startblokken kwam en direct twee overwinningen pakte, scoorde Kimi Raikkonen weliswaar een derde plek in de openingsrace maar kreeg al in de tweede race een DNF achter zijn naam voor het omver rijden van zijn monteur in de pitstraat.

Stuivertje wisselen

Vettel won zoals gezegd de GP van Bahrein en zou gedurende de eerste seizoenshelft nog twee overwinningen scoren. Ook titelrivaal Lewis Hamilton scoorde vier overwinningen, maar het verschil met de Duitser was dat de Mercedes-coureur minder punten morste wanneer Vettel hoger finishte dan andersom. Vettel liet beduidend grotere steken vallen wanneer de Brit op de hoogste trede stond en dus was het stuivertje wisselen als het ging om de leiding in het kampioenschap, dat dan ook tot vlak voor de zomerstop spannend bleef.

Het laatst huzarenstukje van Vettel voor de langverwachte zomerpauze was de thuisrace van Hamilton. Tegen alle verwachtingen in won Vettel namens Ferrari op uitgesproken Mercedes-terrein. Hij wreef het de Brit op het podium zichtbaar in. Hamilton bleek gemotiveerder dan ooit en kaapte een vrijwel zekere overwinning van Vettel weg in een regenachtig Duitsland, toen de Ferrari-coureur in een moment van onachtzaamheid van de baan gleed en zijn bolide in de muur parkeerde.

Het bleek de ommekeer in het kampioenschap te zijn. Een chagrijnige Vettel kon zich een zomer lang afvragen hoe het in zijn thuisrace toch mis had kunnen gaan, terwijl Hamilton na diezelfde zomerstop door ging met waar hij gebleven was, namelijk winnen. Toegegeven, ook Vettel won, zoals in Spa. Het was echter meteen zijn laatste overwinning, hij zag in acht races het podium nog maar vier keer. Tweemaal als tweede en tweemaal als derde. Hamilton won zes van deze acht races.

Overwinning

Waar Vettel dus zichtbaar afhaakte in de titelstrijd, blies Raikkonen aan het einde van de eerste en begin van de tweede seizoenshelft de strijd om de constructeurstitel nog wat leven in. De Fin reeg vanaf Frankrijk vijf podiumbezoeken aaneen en behaalde in Amerika zijn eerste overwinning sinds maart 2013. Hij pakte daarna nog twee derde plaatsen maar moest met een DNF afscheid nemen van de Scuderia.

In ons halfjaarrapport schreven we al dat een eventueel feestje bij de Scuderia, tien jaar na de laatste constructeurstitel en elf jaar na de laatste rijderstitel (Raikkonen, 2007) meer dan ooit van de prestaties van de coureurs zou afhangen. Immers, op de SF70H was dit seizoen toch bitter weinig aan te merken. De resultaten van Vettel en Raikkonen lagen te ver uiteen om de concurrentie zenuwachtig te maken. Het zal interessant zijn om te zien of de Duitser met Charles Leclerc aan zijn zijde wel de druk op beide kampioenschappen zal kunnen houden en Maranello en de fans wereldwijd na een veel te lange tijd weer kan laten juichen.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden