‘Teams niet akkoord met schrappen bandenregel Q3’

(c) Pirelli

De Formue 1-teams hebben eerder dit jaar afgezien van een regelwijziging die het mogelijk had moeten maken dat alle auto’s met nieuwe banden aan start van een race verschijnen.

Nu is het nog zo dat de auto’s die derde kwalificatieronde halen de volgende dag de race moeten starten op de snelste banden van Q2, een gebruikt setje dus. Deze regel werd in 2014 geïntroduceerd, maar wordt nog altijd niet al te enthousiast omarmd door de teams. Sommige stallen kozen er dit jaar zelfs voor om in Q2 niet aan de start te verschijnen om zo tijdens de Grand Prix een ‘vrije’ bandenkeuze te hebben en op vers rubber te kunnen starten.

Geen akkoord

Dit leidde er toe dat eerder dit jaar achter de schermen is gesproken over de regel. De teams konden echter niet tot een unaniem besluit komen, zo laat Pirelli-chef Mario Isola weten: “Er lag een voorstel op tafel om de regel af te schaffen, maar dat is niet goedgekeurd. Wanneer je een regelwijziging voor het volgende seizoen wilt doorvoeren, moet dat unaniem worden aangenomen.”

Pirelli denkt overigens dat het de teams komend seizoen bij de bandenkeuze tegemoet kan komen door wat conservatievere keuzes te maken bij de bandenselectie. “Als we wat behoudender keuzes maken dan is er geen enkele reden om in de kwalificatie niet de medium band te gebruiken, in plaats van de zachtste. Het voordeel [van die zachtste band] is dan waarschijnlijk minder groot”, aldus Isola.

Meer pitstops

Volgens de Italiaan is er afgelopen seizoen ook gesproken over het verhogen van het aantal verplichte pitstops, van één naar twee. Het bandenreglement vereist dat elke auto tijdens een Grand Prix op twee verschillende soorten rubber rijdt en dus zijn de coureurs verplicht om in ieder geval één pitstop te maken. De teams zouden dit willen verhogen naar twee stops. Isola is sceptisch over dit idee: “Ik weet niet of het de goede beslissing is. Je loopt het risico dat iedereen in dezelfde ronde naar binnen komt. Effectief creëer je daarmee kortere stints tussen de bandenwissels waardoor coureurs harder kunnen rijden op de zachtste compound, maar er is dan nauwelijks nog variatie in strategie. Dat is niet per se slecht. Het zou zelfs goed kunnen uitpakken, dat weten we niet. We hebben de teams gevraagd om wat simulaties uit te voeren zodat we kunnen bekijken hoe ze reageren op zo’n regelwijziging. Dat vind ik erg belangrijk: voor we een idee gaan uitvoeren, is het erg nuttig om de teams te vragen om racesimulaties uit te voeren en te zien wat er gebeurt. Soms bedenken we namelijk iets en dan ontdekken dat dit niet het geval is.”

Jouw reactie