‘Sponsorinkomsten Formule 1 sinds 2013 flink gedaald’

(c) Scuderia Ferrari

De sponsorinkomsten van de Formule 1-teams is de afgelopen vijf jaar flink gedaald. In 2013 haalden (toen nog) elf teams nog ruim 862 miljoen euro aan sponsorgeld binnen, afgelopen ontvingen de huidige tien teams ‘slechts’ 681 miljoen euro. Hoewel er sinds 2013 dus één team is weggevallen blijft er gemiddeld per team minder over: in 2013 €78,3 miljoen tegenover €68,1 miljoen dit jaar.

De cijfers zijn gepubliceerd door de website Formula Money Sponsorship Database die de geldstromen in de Formule 1 inzichtelijk maakt. Volgens het platform werden de tien teams dit seizoen door 198 bedrijven gesponsord, in 229 verschillende sponsorship deals.

De grootste geldschieter was het Maleisische oliebedrijf Petronas dat in 2018 ruim €66 miljoen in Mercedes stak. Het team met het meeste sponsorgeld was Ferrari dat afgelopen seizoen €151 miljoen binnenhaalde.

Teambazen geven al langer aan dat het steeds lastiger wordt om sponsors warm te krijgen voor Formule 1. Vooral de opkomst van social media en de flinke hoeveelheden geld die adverteerders liever daarin steken, zorgen voor lagere inkomsten in de Formule 1.