Seizoensreview Racing Point Sahara Force India: What’s in a name?

(c) Sahara Force India

De redactie van Grand Prix Radio blikt terug op het afgelopen Formule 1 seizoen. Vandaag staat renstal Force India centraal.

Elf jaar na de overname door Vijay Mallya en Michiel Mol viel afgelopen augustus definitief het doek voor Sahara Force India. De bescheiden renstal uit Silverstone, voortgekomen uit achtereenvolgens Jordan, Midland en Spyker gaat in Canadese handen en onder de tijdelijke naam Racing Point een nieuwe toekomst tegemoet.

Giedo van der Garde test eind 2007 de VJM01 (c) Sahara Force India

Force India groeide in de afgelopen elf jaar uit van het lelijke eendje in de paddock tot de beste privateer op de grid. Werkend met een bescheiden budget en een kleine staf behaalde het team de afgelopen twee jaar zelfs de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Een buitengewone prestatie, gezien het kleine budget en het feit dat de stal al jaren wordt geplaagd door financiële problemen, rechtszaken rondom de flamboyante Indiase teambaas Mallya en (letterlijk) botsende coureurs.

Ondanks al deze perikelen, een dreigend faillissement en de onrust van een overname door Lawrence Stroll presteerde de renstal ook dit seizoen boven verwachting en dat verdient een buitengewoon groot compliment. Racing Point eindigde het seizoen op een zevende plaats, maar die positie geeft een vertekend beeld van de realiteit: immers in de eindstand zijn alleen de 52 punten van Racing Point opgenomen en niet de 59 punten die het team in de eerste helft van het jaar onder de naam Sahara Force India behaalde. Bij elkaar opgeteld komt de stal dit seizoen dus tot 111 punten, wat recht zou geven op een keurige vijfde plaats in het kampioenschap.

Ontwerpfout

En dat is des te opmerkelijker wanneer we in acht nemen dat de zaken er aan het begin van het seizoen slecht voorstonden. Force India behaalde in de eerste drie races van 2019 slechts één punt. Dat had vooral te maken met een ontwerpfout die echter snel werd verholpen. Vervolgens was het aan de sterke krachtbron van Mercedes en de twee voortreffelijke coureurs  – die het elkaar dit jaar niet al te moeilijk maakten – om het tij te keren.

Sergio Perez trekt kar

Daarbij bewees Sergio Perez de ster van het team te zijn. Ondanks de concurrentie van het Franse megatalent Esteban Ocon, was het de 28-jarige Mexicaan die dit jaar wist te excelleren. Hij veroverde als enige coureur buiten de coureurs van de top drie (Mercedes, Ferrari en Red Bull) een podium en pakte 62 punten, tegen 49 voor Ocon. Alleen al daarom is Perez de gevierde man bij de werknemers van Racing Point en koos het team dan ook voor hem toen het door de overname van Stroll senior en de komst volgend jaar van diens zoon Lance nog maar één stoeltje te verdelen had.

Exit Esteban Ocon

Kind van de rekening is Esteban Ocon. Hoewel de jonge Fransman zijn oudere teamgenoot in de kwalificaties zestien keer voor wist te blijven, moet hij het veld ruimen. Het verschil? De ervaren Perez viel dit jaar slechts twee keer uit, terwijl de druistige Ocon zes keer de finish niet haalde. Op de achtergrond speelt daarbij natuurlijk mee dat Perez veel Mexicaans sponsorgeld meebrengt en dat Ocon vanaf 2020 waarschijnlijk een kans krijgt bij Mercedes, maar het moet toch pijnlijk zijn geweest voor de Fransman dat hij niet in staat is gebleken de sluwe vos Perez te verslaan.

Zonnige toekomst?

Waar Force India de afgelopen jaren met een bescheiden budget vrijwel het onmogelijke heeft klaar gepeeld, zullen de verwachtingen voor de komende jaren moeten worden getemperd. Ja, er zijn naast de pésos van Perez nu ook miljoenen Canadese dollars van de familie Stroll beschikbaar, maar of een echte aanval op de gevestigde orde top drie daarmee reëel is?

Jouw reactie