Halo voorkwam in Spa contact tussen Leclerc en bolide Alonso

(c) Sauber F1

Het officiële onderzoek van de FIA van de startcrash tijdens de Grand Prix van België heeft aangetoond dat de halo heeft voorkomen dat Charles Leclerc werd geraakt door de bolide van Fernando Alonso. Dit maakt Autosport.com bekend.

Het onderzoek toont aan dat de wing endplate van de McLaren zonder halo het vizier van Leclerc zou hebben geraakt. De halo heeft dus een belangrijke rol gespeeld op het gebied van de veiligheid van Leclerc en de Sauber-coureur mogelijk weten te behouden voor hoofdletsel.

De FIA heeft tijdens het onderzoek gebruik gemaakt van zoveel mogelijk videobeelden en alle beschikbare data. Volgens het rapport is de crash vlak na de start van de Grand Prix van België een goede test gebleken voor de halo. “Op basis van de beschikbare data en beelden kunnen we er zeker van zijn dat Alonso’s wiel het hoofd van Leclerc niet zou hebben geraakt. Maar we geloven wel dat de wing endplate het vizier van de helm van Leclerc zou hebben geraakt”, aldus Adam Baker, FIA’s Safety Director, tegen Autosport.com.

Jouw reactie