Seizoensreview Toro Rosso: Testen voor Red Bull Racing

(c) Scuderia Toro Rosso

De redactie van Grand Prix Radio blikt terug op het afgelopen seizoen. Vandaag staat het team van Toro Rosso centraal.

Toro Rosso kende een mager seizoen. Het zusterteam van Red Bull Racing eindigde als negende met 33 punten. De doelstelling voor 2018, strijden om de vierde plaats in het kampioenschap, was geen moment een reëel doel. Na de zomerstop finishte slechts drie keer een Toro Rosso-coureur in de punten en haalde het maar vijf punten.

Het Italiaanse team wist maar in drie races echt te imponeren. In de eerste seizoenshelft behaalde Pierre Gasly in Bahrein (4de), Monaco (7de) en Hongerije (6de) goede klasseringen. Dat het seizoen voor de renstal geen succes werd, zal niemand binnen Red Bull heel erg vinden. Het belangrijkste doel was dat de Honda-krachtbron dit seizoen klaar werd gestoomd voor Red Bull Racing, dat in 2019 ook de overstap maakt naar de Japanse motorfabrikant.

Honda

Doordat Toro Rosso de overstap maakte naar Honda en later in het seizoen ook duidelijk werd dat Red Bull in 2019 gebruik gaat maken van de Japanse krachtbron, werd het opleidingsteam de proeftuin van de grote broer uit Oostenrijk. In eerste instantie werd nog gezegd dat het seizoen van Toro Rosso niet zou worden opgeofferd, maar al snel bleek de samenwerking tussen het team uit Faenza en Honda een mooie gelegenheid voor Red Bull om alvast het een en ander voor 2019 te testen. Het team uit Milton Keynes kon zich zo al snel bemoeien met de ontwikkeling van de motor uit Japan.

De coureurs van Toro Rosso, Gasly en Brendon Hartley incasseerden met name in de tweede seizoenshelft regelmatig gridstraffen zodat er weer een verse krachtbron van Honda gebruikt kon worden. Ze moesten zich er al snel bij neerleggen dat 2018 een onvervalst overgangsjaar werd. Voor Gasly was dit waarschijnlijk makkelijker te accepteren dan voor Hartley. De Fransman zal volgend seizoen namelijk als coureur van Red Bull Racing profiteren van het werk dat hij in 2018 heeft geleverd.

Gasly maakte in zijn eerste volledige Formule 1-seizoen genoeg indruk om in aanmerking te komen voor het vrijgekomen stoeltje bij Red Bull. Hij versloeg teamgenoot Hartley met 15-6 in het kwalificatieduel en behaalde de meeste punten voor het Italiaanse team. Voor Red Bull was dit goed genoeg om hem aan te wijzen als vervanger voor Daniel Ricciardo en nieuwe teamgenoot van Max Verstappen.

Schopstoel

Hartley zal met veel minder genoegen terugkijken op zijn waarschijnlijk enige volledige jaar in de Formule 1. De Nieuw-Zeelander kwam vaak snelheid en geluk te kort voor een goed resultaat. Hij finishte drie keer in de top tien en scoorde slechts vier punten. Dat hij het seizoen kon afmaken bij de renstal uit Faenza was meer geluk dan wijsheid. Vanwege het gebrek aan een goed alternatief mocht Hartley het jaar gewoon afmaken bij het Italiaanse team.

Het is dan ook geen verrassing dat Hartley volgend jaar geen deel meer uitmaakt van het Toro Rosso-team. Daniel Kvyat en Alexander Albon krijgen in 2019 de voorkeur en zullen het rijdersduo gaan vormen. Of Hartley daar heel rauwig om moet zijn is nog maar de vraag, want de kans dat Toro Rosso ook in 2019 als proeftuin voor Red Bull gaat fungeren is niet ondenkbaar.

Jouw reactie