Seizoensreview Williams: Cijfers liegen niet voor team in verval

(c) Williams Martini Racing

De redactie van Grand Prix Radio blikt dezer dagen terug op het afgelopen Formule 1 seizoen. Vandaag staat het team van Williams centraal.

Het is nog niet voorgekomen dat we een serie eindejaarsrapporten van de teams zijn begonnen met het team van Williams. Toch eindigde de ooit zo trotse renstal van Frank Williams dit seizoen als laatste bij de constructeurs. Voor wie zich de dagen van Ayrton Senna, Damon Hill, Alain Prost en Jacques Villeneuve herinnert is dit haast onvoorstelbaar, maar cijfers liegen niet.

Williams behaalde dit seizoen slechts zeven punten. De Canadees Lance Stroll stuurde de FW41 tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan naar een achtste plek, goed voor de eerste vier punten van het seizoen. Hij reed zich daarna nog éénmaal in de punten, tijdens de Grand Prix van Italië finishte hij op de negende positie, vlak voor zijn teamgenoot Sergey Sirotkin. De Rus behaalde daarmee zijn enige WK-punt en Stroll twee, waarmee het seizoenstotaal van zeven werd volmaakt. Eigenlijk een schande.

‘Lelijke eendje’

Voorafgaand aan dit seizoen waren er al twijfels over de potentie van het team dat 2017 nog als vijfde had afgesloten. Olav Mol sprak zelfs de vrees uit dat Williams wel een het “lelijke eendje” van de sport zou kunnen worden. De reden voor het pessimisme was het feit dat het team onder leiding van Claire Williams besloot om naast Lance Stroll een Russische rookie in dienst te nemen. Sirotkin was de laatste coureur van het hele veld die van de nul af kwam, waar alle andere coureurs al in de stand waren opgenomen. Het is veelzeggend.

Wellicht had het team er beter aan gedaan om een jaar geleden al voor Robert Kubica te kiezen. De Pool was al in de race voor een stoeltje, maar moest genoegen nemen met een testrol ten gunste van de jonge Rus (en diens roebels). Tijdens de wintertests in Barcelona reed Kubica geregeld snellere tijden dan de coureurs die namens Williams plaats zouden nemen in de spectaculair ogende bolide uit Grove. Het uiterlijk bleek indrukwekkender dan wat er onder de kap schuilging. De Mercedes-motor kwam alleen uit de verf op Monza waar het team zoals gezegd een eerste en enige dubbele puntenfinish behaalde.

Toegegeven, dit dramatische seizoen kan niet alleen op de coureurs worden afgeschoven. De Williams FW41 bleek met name tijdens de eerste seizoenshelft onbetrouwbaar. Ook kwam het team bij de kwalificaties niet verder dan Q1 en dus ver weg van de punten. Bovendien was er geen verbetering te bespeuren bij het team, wat teambaas Claire Williams er bijna toe bracht om na de zomerstop haar functie neer te leggen.

Een rampseizoen dus voor Williams, dat als laatste eindigde in het constructeurskampioenschap met een gapend gat naar de nummer 9, Scuderia Toro Rosso. Maar liefst 26 punten scheiden Williams Martini Racing van het Italiaanse team. Stroll staat in het individuele kampioenschap als achttiende genoteerd met zes punten, vlak boven Brendon Hartley (vier punten) en Sirotkin (één punt). Het kan eigenlijk niet slechter, maar aan de andere kant ligt daar misschien wel de sleutel voor succes.

Boost

Het kan immers geen al te grote opgave zijn om dit resultaat te verbeteren in het nieuwe seizoen. Ondanks het wegvallen van titelsponsor Martini, klinken er optimistische geluiden uit Grove. Alle ogen zijn gericht op de rijderskunsten van Kubica. Wanneer hij samen met de getalenteerde Formule 2-kampioen George Russell de stal die boost kan geven die in 2018 is uitgebleven, zal het team er vast wel weer staan. Het zal een moeilijke en lange weg worden om terug te keren naar de middenmoot, laat staan de subtop, maar voor dit team met zo’n lange en rijke historie staat één ding vooraf vast; het is het aan haar stand verplicht om het beter te doen dan dit seizoen.

Jouw reactie