F1-baas wil met Nederlandse GP profiteren van succes Verstappen

(c) Red Bull Content Pool

De bazen van de Formule 1 hopen de Nederlandse Grand Prix terug op de kaart te kunnen zetten. Hiermee willen ze meeliften op de populariteit van Max Verstappen. Dat de Nederlander een grote schare fans heeft moge duidelijk zijn: de Jumbo Racedagen op Zandvoort trekken meer dan 110.000 bezoekers aan en afgelopen Grand Prix van Oostenrijk waren er zo’n 20.000 fans afgereisd om Verstappen daar te zien winnen op het thuiscircuit van Red Bull.

“We zijn zeer geïnteresseerd om in Nederland te racen,” aldus Sean Bratches, de commerciële directeur van de Formule 1, tegenover Reuters afgelopen weekend. “We voeren daar productieve gesprekken en ik ben voorzichtig optimistisch dat we iets kunnen doen om de fans aldaar te verrassen en te laten genieten en dat we kunnen profiteren van de Max-factor.”

Mocht de keuze op Zandvoort vallen, dan zou dat een duidelijk teken zijn dat men het Europese verleden van de Formule 1 niet uit het oog wil verliezen. Een aantal van de huidige historische Formule 1-circuits verkeert namelijk in financiële moeilijkheden, denk aan Silverstone, Monza en Hockenheim. De contracten van deze circuits lopen volgend jaar af en de vraag is of deze zullen worden verlengd.

Helemaal vanwege de opmerking die Formule 1-baas Chase Carey vorige week deed: “We verwachten een aantal bestaande races waarin we onaantrekkelijke overeenkomsten hebben geërfd te vervangen door nieuwe races of overeenkomsten die beter zijn voor racen en die meer waarde bieden.”

Bratches voegde hier afgelopen weekend aan toe: “Vanuit het oogpunt van het merk en vanuit het oogpunt van de geschiedenis, is het onze bedoeling om de contracten van de historische circuits te vernieuwen. We vinden dat het een belangrijk onderdeel is van de Formule 1. Maar tegelijkertijd zijn we een beursgenoteerd bedrijf en hebben we verplichtingen naar onze partners en de teams om de investering die ze in de sport maken te maximaliseren.”

Jouw reactie